Die keer toen we naar Mozes keken

Louis: “Wat doet God nu?”

Zelie: “Alle kinderen dood doen.”

Louis: “Nee! Waarom?”

Zelie: “Jawel Louis, hij doet alle kinderen dood.”

Louis: “Nee God, niet doen! Niet doen!!”

En mensen vragen mij wat ik tegen godsdienst heb.

Elders over misschien hetzelfde

14.05.2006: Theologie | 11.11.2005: Onze vader | 19.04.2013: Die ochtend, bij ons thuis | 18.03.2013: Stretch | 02.01.2013: Verjaardag! | 29.12.2012: De volgende stap | 26.12.2012: Doctor Who | 10.09.2012: Het is niet eerlijk, zeg ik u | 12.08.2012: Vollek | 30.07.2012: Potty training

5 Comments

  • Humorist.

    Ken uw bijbel. Exodus 11, 4-7 in de schone King James-versie:

    4 And Moses said, Thus saith the LORD, About midnight will I go out into the midst of Egypt:

    5 And all the firstborn in the land of Egypt shall die, from the first born of Pharaoh that sitteth upon his throne, even unto the firstborn of the maidservant that is behind the mill; and all the firstborn of beasts.

    6 And there shall be a great cry throughout all the land of Egypt, such as there was none like it, nor shall be like it any more.

    7 But against any of the children of Israel shall not a dog move his tongue, against man or beast: that ye may know how that the LORD doth put a difference between the Egyptians and Israel.

    Hoho, en kijk, zo gezegd zo gedaan, Ex 12:12-14:

    12 For I will pass through the land of Egypt this night, and will smite all the firstborn in the land of Egypt, both man and beast; and against all the gods of Egypt I will execute judgment: I am the LORD.

    13 And the blood shall be to you for a token upon the houses where ye are: and when I see the blood, I will pass over you, and the plague shall not be upon you to destroy you, when I smite the land of Egypt.

    14 And this day shall be unto you for a memorial; and ye shall keep it a feast to the LORD throughout your generations; ye shall keep it a feast by an ordinance for ever.

    U dacht wellicht aan de onnozele kinders (Mt 2:16-18). Niet verwonderlijk, Mattheus deed alles om de parallel Jezus-Mozes te benadrukken.

  • nee hoor, toch niet de kindjes van de 28e december. Lees even met me mee:

    Exodus 1, 12-15 Maar hoe meer de Israëlieten onderdrukt werden, des te talrijker werden ze. Ze breidden zich zo sterk uit dat de Egyptenaren een afkeer van hen kregen. 13-14 Daarom beulden ze hen af en maakten ze hun het leven ondraaglijk met zwaar werk: ze moesten stenen maken van klei en op het land werken, en ze werden voortdurend mishandeld. [13–14] 14
    15 Bovendien gelastte de koning de Hebreeuwse vroedvrouwen, Sifra en Pua geheten, het volgende: 16 ‘Als u de Hebreeuwse vrouwen bij de bevalling helpt, let dan goed op het geslacht van het kind. Als het een jongen is, moet u hem doden; is het een meisje, dan mag ze blijven leven.’

    En even verderop (Exodus 1, 22):
    ‘Toen gaf de farao aan heel zijn volk het bevel om alle Hebreeuwse jongens die geboren werden in de Nijl te gooien; de meisjes mochten in leven blijven.’

    Bij de Egyptenaren ging het dus om de eerstgeborenen, bij de Hebreeuwen om alle jongens.

  • Euh.

    Ik las in je commentaar dat je betwijfelde dat God kinderen zou doodgedaan hebben.

    God heeft volgens de bijbel kinderen doodgedaan. Meer zeg ik niet.

    Ja, fictionele Egyptenaren hebben volgens het verhaaltje ook kinderen doodgedaan. Maar het zijn niet de Egyptenaren die duizenden jaren nadat het verhaaltje uitgevonden is, het nog altijd vieren, jaar na jaar na jaar.

  • Moet eerlijk bekennen dat ik dat van de eerstgeborenen compleet vergeten was. Schaam op mij dus.
    Maar volgens de bijbel heeft God zelfs hele steden omgebracht. Toch de God van het OT, die er een was van ‘oog om oog, tand om tand’.
    Ik denk ook niet dat wij hier met Pasen de uittocht (en dus massamoord) vieren, maar wel de verrijzenis van Jezus.
    Trouwens, als het toch maar een verhaaltje is met fictionele Egyptenaren, waarom er ons dan zo druk over maken? :)

Zeg uw gedacht

Vriendjes

<insert standard disclaimer>

Alles wat hier staat is mijn eigen opinie. Het wordt niet nagelezen of goedgekeurd door mijn werkgever voor het on-line komt, en ik bied geen enkele garantie voor kwaliteit of correctheid.

Mijn werkgever is het niet noodzakelijk eens met wat ik schrijf, en het spreekt vanzelf dat hij dan ook op geen enkele wijze aansprakelijk kan zijn voor wat ik hier publiceer.