10 reacties op “Muziek? Kopen?”

  1. Mja klopt Michel. Ik geef toe, vroeger durfde ik daar ook al is aan zondigen, maar de laatste jaren – sinds ik met iTunes aan de slag ben, dat werkt dus echt die “koppelverkoop” – koop ik al mijn muziek (soms zelfs op echte cd’s!).

    Het is nu eenmaal diefstal als je het niet doet en aangezien je met iTunes (en andere digitale winkels) de mogelijkheid hebt om enkel de nummers van een cd te kopen die je echt wil, is het betaalbaar. En als ze er bij Apple nu nog de DRM af gooien (zoals de roddels vertellen) dan wordt het er alleen maar beter op.

    Blijft alleen nog over: is 0.99€ veel geld voor 1 nummer? Ja en nee. Ik stel me eerder de vraag, hoeveel geld gaat er daarvan in de zak van de artist? En daar wringt het schoentje…

  2. Koop CDs.

    Ga ze zoeken. In goede CD winkels. Goede CD winkels = mind openers.

    Om neutraal te blijven binnen België, een Frans voorbeeld. De Harmonia Mundi winkel in Lille / Rijsel. Pal in het centrum, je kan het met een bezoek aan de stad combineren.

  3. blablabla

    welkom in de 21ste eeuw

    muziek is gratis

    muziek en muzikanten zullen daardoor niet uitsterven

    platenfirma’s gaan wel dood, ze hebben goede maar ook slechte dingen gedaan voor de muziek

    goede muziek zal blijven bestaan

    slechte muziek ook

    mensen die niet meer kunnen leven van muziek zullen nog altijd goede muziek maken

    zoniet zijn het geen muzikanten en is het maar goed dat hun muziek verdwijnt

  4. Wees gerust, mensen die werken in goede CD winkels kennen er echt iets van. Net zoals bijv het personeel van de Médiathèque de la Communauté Francophone in Brussels.
    Dat de majors ( labels) bijv binnen x jaar geen nieuwe klassiek meer zullen uitgeven, dat geloof ik ook. Maar er zijn talloos veel kleinere labels, die moedig de zaak overnemen. Nret zoals er evenveel zijn die alsmaar nieuwe jazz blijven uitgeven.
    En, bovenal, muzikanten hebben nog altijd recht op een billijke vergoeding voor gedane arbeid. Die krijgen ze bij de kleinere labels.

  5. Om een gedacht te geven: Ik heb een eerste E.P. tje op iTunes. Kost 6.99 euro. (per nummer 0.99). Daarvoor heb ik in totaal 30 euro betaald om hem te ‘releasen”. en zal ik per jaar een 17tal euri betalen om hem op iTunes te mogen houden.

    Als ik het allemaal goed uitreken, krijg ik 0.70 van de 0.90 euro per song, de rest gaat naar iTunes. Ik denk dat ik misschien mijn opstartkost kan terugbetaald krijgen door gedurende het eerste kwartaal online te staan., op meer hoop ik al niet als beginnend muzikant. En dan betaal ik nog relatief weinig omdat ik zelf geen CD4s laat maken.

    Van muziek kunnen leven zou enorm leuk zijn voor mij maar da’s nog een droom die ik enkele jaren moet opbergen vrees ik.

    Verder moet moet iemand uiteraard geen muziek kopen die hij/zij slecht vindt. Maar dan moet die iemand ook consequent blijven en geen 1000en nummers die men slecht vindt op een site zetten om zelf winst mee te maken. (zoals ik al wel wat illegale sites gezien heb), (of aan het hele dorp verkopen.. en het kost dan zogezegd 10 euro per CD. bleh)

    Naar de radio luister je gratis omdat zij ook hopen auteursrechten betalen.

    Gratis muziek is geen absoluut recht vind ik. Het is niet omdat we in de 21ste eeuw leven en je toegang hebt tot het internet dat dit daarom de gedachte rechtvaardigd dat ‘alle’ muziek gratis is.

    Bedenk dat het niet is omdat iemand de muziek van een artiest slecht vindt, dat dit ook metteen een ticket is om freeloadertje te spelen en dat om een of andere miraculeuze manier de productiekosten van die ‘slechte’ muziek ook 0€ geweest zou zijn. Denk dan maar gauw wat anders.

    In mijn geval kan ik zeggen dat ik 1000en euro’s gespendeerd heb aan plugins en host software/hardware de afgelopen 4 jaar. En rijk ben ik allerminst, maar ik heb wel een passie voor wat ik doe.

    Moest ik zelf mijn muziek niet eindmasteren dan betaalde ik daar ook nog hopen geld voor. Want vele hitsongs gaan door een aantal dure handjes eer deze op de CD gebrand wordt hoor.

    Ik wil gewoon maar zeggen: wie te snel de megafoon ter hand neemt en ‘gratis’ roept, moet zich maar eens in verdiepen dat muziek maken niet alleen maar ‘fun en leute’ is.

    Ik wil niet overdrijven, want het is leuk er aan bezig te zijn maar ik kan het ook anders vertellen.

    Stel een schilder heeft weken gewerkt aan een mooi schilderij en dan komt er iemand binnen die dat voor zijn neus wegkaapt, om het achteraf terug te vinden op een rommelmarkt waar de kaper in kwestie er nog winst mee wil maken;

    Zo’n ‘creatief werk’ (of het nu muziek of een schilderij is) wordt bijna aanzien als ‘kind’ omdat het een eigen creätie is.

    Een ander voorbeeld: Producers die de hele dag jingles of tunes maken voor radio’s of geluids effecten worden evenzo per uur betaald als een bediende op een kantoor want die markt is even maatschappelijk relevant.

    DIt kan mss allemaal verzuurd of belerend over komen, maar vooral het laatste jaar hoor ik op internet niets anders meer dan horde forum users die op de kar van ‘gratis klokkenluiders’ springen en er is soms een beetje te weinig bezinning over de reden waarom iets geld kost.

    Behalve het zijdelijnse vrijwilligerswerk ken ik niemand die gratis gaat werken, we verwachten allemaal graag een compensatie en dat is voor games of muziek niet anders.

  6. Verwijder dit bericht indien het ervaren wordt als ” spam”
    1. Blogs / Internet = zoeken, CD = vinden.

    Je wil via blogs op zoek gaan naar, bijv nieuwe jazz, the new thing etc.

    Je vindt zo goed als alles:

    http://grisli.canalblog.com/ le son du grisli

    http://inactuelles.over-blog.com/ Inactuelles – a man from Reims ( Fr)

    http://www.bagatellen.com/

    http://freejazz-stef.blogspot.com/

    Zonder uitzondering muziek, die via CD verspreid wordt.

    Overigens een CD maken is goedkoper dan een vinylplaat indertijd.
    2. Verder denkend
    http://businessofclassicalmusic.blogspot.com/2008/12/classical-music-after-cd.html

  7. Wellicht ga je – in pop & aanverwanten -meer en meer naar artiesten, die hun muziek op hun site ter download aanbieden. Er zijn er al heel wat. En Radiohead heeft al de stunt geleverd van ” download & pay what you want”.
    Onze ingenieur / economist ( zie hierboven) gaat verder en denkt er dieper over na dan de binnen dat gebied wereldvermaarde prof Dowd: zie, lees
    http://businessofclassicalmusic.blogspot.com/2008/12/thoughts-on-supply-chain-for-recorded.html

    Voor wat de toekomst in dat genre betreft gis ik : veel meer live muziek, DVD’s & You Tube achtige zaken, etc.

    – De amusementsindustrie richt zich daar nu reeds erg op.
    – Muzikaal niet eens zo kwaad: een muzikant, zoals elke stielman, moet iets kunnen, ie muziek in het echt spelen.
    Hoe vreemd het ook lijkt: de Richard Wagner fanaten zitten al lang op die lijn ( zie de reeksen DVDs van opera’s).
    En jawel, niks gaat boven een echt optreden.
    Naar concerten gaan, dus. Of zelf concerten spelen. Altijd het beste.
    In elk geval : er is berekend dat nu 80% van de technologie om de 10 jaar vervangen wordt door andere. Dus:
    – De media veranderen snel, lopen mekaar voor de voeten.
    – Muzikanten, de ” arbeiders” moeten dus ook om de 10 jaar 80% van hun skills aanpassen, vervangen door nieuwe. Nog een geluk dat die in de eerste plaats aan musiceren denken en niet aan dat soort mediamonster.

  8. @zwans: muziek is gratis? Vergeet het jongen (of meisje). Gratis bestaat niet. Iemand zal altijd betalen. Lijkt me maar meer dan normaal dat muzikanten een vergoeding krijgen voor wat ze presteren, of dat nu op cd of live is.

Reacties zijn gesloten.