Retouche

Ik kwam onlang nog op zo één van die fotoweblogs, waar de fotografeerder, een Grote Kunstenaar In Spe, er half van zijn virtuele stoel viel van verbazing dat één van de beroemde foto’s van een Echte Grote Kunstenaar niet gemaakt was zoals we hem allemaal kennen.

Het was een crop! Een crop begot! Niet de cadrage zoals Ons Here Het Bedoeld had! De fotograaf heeft vals gespeeld!

Ik heb het er al meer over gehad, over Photoshop en negatieven en zo, maar vandaag zag ik bij Chase Jarvis een fijntje.

Dit is de foto zoals afgedrukt:

16-11-2009 23-21-56

Op de foto: Lyal Burr, mijnwerker, en zijn zonen Kerry en Philip, The Church of Jesus Christ of Latter Day Saints, Koosharem, Utah, 7 mei 1981.

En dit is wat Richard Avedon onder meer als instructies meezond naar zijn drukker:

Avedon (1)

Dodge & Burn in Photoshop, of local adjustments in Lightroom. Maar dan wel met 1981–technologie.

Hoor ik ze nog, die puristen?

10 reacties op “Retouche”

  1. Iedereen deed toch van ‘tegenhouden & doordrukken’ bij het ouderwets printen …. En maar goed ook.
    Zo heb ik ook niets tegen photoshoppen, zolang het maar niet ‘overdreven’ is.

  2. @Beau Wat ik dus bedoelde:
    Avedon loog dus niet, HCB wél (en meermaals). Uiteraard wist ik, net zoals velen, dat die foto gecropt is…
    Onze Grote Kunstenaar in Spe is dus één van de weinige die nog verrast opkeek.

  3. euhm, efkes tussendoor… bedoelen jullie met (het nogal neerbuigend overkomende) Grote Kunstenaar in Spé Artur Eranosian? want ik las daar een tijdje geleden deze post: http://arturian.wordpress.com/2009/10/21/croppen/ en intertekstualiteitsgewijs vermoed ik dat jullie ook daarop doelen. maar als ik zijn post goed gelezen heb, heeft Artur helemaal niks tegen croppen (zie ook de 2de comment) en was hij helemaal niet verrast dat meneer CB ook cropte.

    soit, als dit bericht over een andere fotoblogger gaat, dan heb ik niets gezegd (maar dan zou ik wel graag weten wie die andere Grote Kunstenaar in Spé wel is, kwestie van mee te zijn, é)

  4. Nee hoor, ‘t ging over de zoveelste op Flickr.

    Toen Artur het een tijdje geleden over die Cartier-Bressonfoto had (en expliciet zei dat hij wel wist dat het gecropt was), moest ik er weer aan denken: die foto, of beter een vierkante uitsnede eruit, ha, ironie! was het logootje van de groep waarin gediscussieerd werd over al dan niet croppen.

    En toen ik gisteren die Avedon zag, moest ik er weer aan denken. En vandaar.

Reacties zijn gesloten.