Tekeningskes

We zijn op het werk aan een nieuwe versie van een dink bezig, en ‘t is nogal wat dat er vernieuwd wordt. ‘t Is zowel aan de achterkant als aan de voorkant, en omdat we allemaal een beetje zouden weten waar we het over hebben als we over dingen spreken, komt er vanalles en nog wat in een overzicht.

Dan zijn er woordenlijsten en voorstellen allerhande en neerslagen van beslissingen en databaseomschrijvingen en allemaal tekeningskes. En leutig dat dat is, tekeningskes maken!

Ik ben tegenwoordig verliefd op mijn werkgesponsorde Aurora Bloc 200: het papier is geruit en recyclage en neemt net genoeg op om een goede lijn te hebben.

Tekeningskes

Ik heb er een tijd in getekend met alcoholstift:

Tekeningskes

…maar uiteindelijk is dat meestal te dik, en nu ben ik Wreed Content van mijn familiedoos Staedtler Lumocolor Duo: niet te dik en niet te dun (er is een dikke en een dunne kant aan, namelijk), aangenaam om mee te schrijven, een groot gemak. Ik heb alleen nog maar een zwarte, maar ik denk dat ik eens een groene, blauwe en rode op mijn verlanglijstje zet.

Alhoewel… ik heb een eigen, euh, workflow om tekeningskes in de computer te krijgen. Eerst maak ik de tekening op papier en scan ik die in, zo:

Ingescand

Dan zet ik dat om in grijswaarden, en sleur ik wat aan de curves om het lichtgrijs wit te krijgen en het donkergrijs zwart:

Zwart-wit

En eens dat in zwart-wit staat, is dat eigenlijk helemaal in te kleuren in Photoshop:

Ingekleurd

Ahem. Dat hierboven was wat overboord gegaan voor de demonstratie: in principe is het meestal gewoon met grijswaarden. Maar het is dus wel enorm wijs om doen, vind ik.

Voor de volledigheid: om van een ingescande tekening naar een klaar-om-in-te-kleuren-tekening te gaan, met Photoshop: D, ctrl-A, ctrl-X, ctrl-V, ctrl-shift-U, ctrl-L, 60, tab tab, 170, enter, ctrl-A, ctrl-X, X, ctrl-V, x, alt-backspace, hopsakee klaar in pakweg tien seconden en zonder nadenken.

Voor wie absoluut minder snel wil gaan:

  1. Zet de kleuren standaard op zwart voorgrond en wit achtergrond [D]
  2. Selecteer alles [ctrl-A] en knip weg om een witte achtergrond over te houden [ctrl-X]
  3. Plak in een nieuwe laag [ctrl-V]
  4. Haal kleur weg [ctrl-shift-U]
  5. Verander zwartpunt naar 60 en witpunt naar 170 (aan te passen aan uw eigen papier- en schrijfstiftwaarden, natuurlijk) [ctrl-L = levels, 60 = zwartpunt, tab tab naar witpunt, 170 = witpunt, enter om levels-dialoog te sluiten]
  6. Selecteer alles [ctrl-A] en knip om een lege laag over te houden [ctrl-X]
  7. Ga naar quickmask [X], plak daarin de zwartwittekening [ctrl-V]
  8. Verlaat quickmask [X]: nu staat alles wat zwart was geselecteerd
  9. Vul selectie met zwart [alt-backspace]

Nu is het een kwestie van “protect transparency” aan te vinken, en je kan overkleuren zoveel een mens wil. En een laag tussen achtergrod en voorgrond schuiven, bijvoorbeeld, om er achtergronden in te kleuren.

12 reacties op “Tekeningskes”

  1. Lijkt me omslachtig, ofwel begrijp ik het verkeerd. Kun je niet gewoon Image > Adjustments > Threshold gebruiken? Of de Magic Wand met Contiguous af en de juiste Tolerance, en dan Paint Bucket met maximale Tolerance.

  2. Magic wand is gegarandeerd prutsen, gaat halo’s geven en moet dan nog opgekuist worden: brol.

    Threshold zet alles om in zwart-wit-in-twee-kleuren, ik wil zwart-wit-in-grijswaarden. Vertrekkende van dit:

    ingescand

    is het het verschil tussen dit:

    threshold

    en dit:

    levels

    Voor de rest is het gewoon een snelle manier om het wit uit iets in zwart-wit (of grijswaarden) naar doorschijnend om te zetten, mij helemaal gelijk hoe ge het doet, maar ctrl-x, x, ctrl-v, x, alt-backspace is een seconde of twee of zo. 🙂

  3. Dat is mooi gevonden, vanaf stap 6, daar steek ik wat van op.

    Wat ik deed (in CMYK, en ook al lang voordat er überhaupt layers waren) was ongeveer hetzelfde voor 1 tot 5, en dan de zwart-wit lijntekening in het K-kanaal plakken. Dan blijven de andere drie kanalen over om in te kleuren (met desnoods een procentje K erin voor extra schaduw). Heb ik indertijd ook aan een paar illustratoren uitgelegd, die daarmee dus perfect drukbaar werk aanleverden (puur zwarte lijnen, niet van die bagger in alle vier de separaties die dan steevast uit register liep). Mijn zoons doen nu hetzelfde. 🙂

  4. Ah, de antialiasing is van belang. Je vois. Ik nam aan dat de image uiteindelijk toch voldoende verkleind werd om het met resampling op te lossen, maar dat is omdat ik vooral webshit doe.

Reacties zijn gesloten.