Nog wat random in Axure

Zo gaat dat met die dingen: ge doet iets dat u in eerste instantie wel in orde lijkt, en voor ge het weet, begint het u tegen te steken dat er juist dat ene detail niet echt helemaal naar uw goesting is, en voor ge het weet, is het Excel to the rescue.

Eigenlijk was het zó verlopen: ik toonde aan Louis hoe die random dingen werkten, en terwijl ik het aan het tonen was, besefte ik dat het al dan niet tonen van iets misschien wel beter zou zijn als het niet altijd 50% kans op wel of niet zou zijn.

Maar ’t is niet 100% straightforward om iets met een ander procent kans dan 50% al dan niet te tonen in Axure: voor zover ik zie, kan het niet in één stap.

Het moet in een paar stappen. Stel, ik wil in een repeater iets 60% van de tijd tonen, en het moet tussen 60 en 100 groot zijn. Dan moet ik voor elk element in de repeater het volgende doen:

  1. zet een variabele op een getal dat 60% van de tijd niét 0 is;
  2. als dat getal 0 is, maak het element onzichtbaar;
  3. en anders: maar het element 60 + een random getal tussen 0 en 40 groot.

En dus dacht ik, ik kijk eens in Excel. Om duidelijk te maken: een filmpje!

Dat lukt dus helemaal. Een voorbeeldje in Axure:

snowmen

Dat op een repeater met een sneeuwmannetje erin, geeft bijvoorbeeld als ik 60% ingeef, met random hoogtes en breedtes:

random

Axure is (understatement) niet zo snel in het berekenen van dergelijke dingen, dus ’t is ongetwijfeld met (véél) mate te gebruiken, maar toch.

Wie zelf eens wil spelen: hier staat het (zelfs een beetje interactief, ha!) online, wie de axure-file wil hebben kan die hier vinden, en rondprutsen in Excel kan ook, met deze file alhier.

Laat een reactie achter

Zeg uw gedacht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.