Op de Facebooks vroeg Ilse hoe een peetje in 3D te krijgen zodat het in het groot of het klein zou kunnen 3S-uitgeprint kunnen worden.

Er bestaan al lang programma’s waarmee iets 3D kan gerecontrueerd worden aan de hand van foto’s, maar ik dacht, ik kijk nog eens hoe het daar in 2019 mee staat, met CUDA en alles.

En jawel, ’t staat effektief een heel eind verder. Ik herinner mij dingen die heel erg finicky waren, die eigenlijk alleen maar goed werkten onder min of meer ideale omstandigheden, maar met zeer weinig moeite en onder slechte omstandigheden lukt het tegenwoordig uitstekend om iets eenvoudigs te reconstrueren. Ziet: een kikker op de vloer:

Eenvoudig lukt? Ha! Dan doen we meteen iets ingewikkelders: den hof. Foto’s getrokken in het midden, van alle hoeken, van de eerste en de tweede verdieping aan de ene kant en van de eerste verdieping aan de andere kant en hey presto:

En allemaal met gratis software: Meshroom voor de omzetting naar 3D, rendering in real time in Blender.

Er is wél redelijk wat werk aan dat tweede model — vooral de manier waarom vensters hilarisch verkeerd gaan, ziet er pijnlijk uit.

Ik was op het moment zelf al aan iets anders bezig, maar ik vraag mij af wat de gemakkelijkste manier is om dat in orde te krijgen. Ik denk dat het gewoon van nul af aan beginnen wordt, met de bestaande 3D als referentiepunt. Want de punten zelf gaan editeren: ik vrees ervoor. Dat is zó een soep, als ge dat van dichterbij bekijkt…

Laat een reactie achter

Zeg uw gedacht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.