Neen aan de doodmaking zonder verdoving!

Blokletterde onlangs De Standaard:

Twee dagen voor het Offerfeest klaagt Gaia de wrede behandeling aan van vee in de Belgische slachthuizen. De dierenrechtenorganisatie toont op een persconferentie in Brussel schokkende beelden van dieren die onverdoofd worden geslacht voor de halal markt. Volgens Gaia is het onverdoofd slachten een wijdverspreide praktijk.

Tja. Tja. Mja. Ik weet het niet.
 

aan de ene kant

Wat érg allemaal, natuurlijk, dat al die beesten geslacht worden zonder verdoving.

Maar toch: het spook van de selectieve verontwaardiging waart rond.

Waarmee ik hoegenaamd niet wil zeggen dat ik vóór slachten zonder verdoving be. Maar wel dat die beesten die zonder verdoving geslacht worden pakweg een seconde of, wat, dertig? tien? honderd? afzien, terwijl er andere beesten hun hele leven afzien. Om dan misschien inderdaad wat minder hands-on doodgemaakt te worden.

Waarmee ik niet zeg dat iedereen dan maar moet schimmel en groensel eten, weinig zo goed als een lap nauwelijks tegen de pan gehouden bloedend lijk van een koe. Maar wel dat de verontwaardiging mij wat selectief lijkt.

aan de andere kant

Het is niet omdat er elders ook nog andere dingen mis gaan, dat men niet mag proberen om hier iets aan te doen.

Zoals bij roken en fijn stof: het is niet omdat fijn stof mensen doodt, dat men niets moet doen aan dat rookverbod op café.

Of zoals bij fietshelmen en fietsinfrastructuur: het is niet omdat de fietsinfrastructuur niet op punt staat in België, dat men geen werk van een verplichte fietshelm zou moeten maken.

 

Valt het op dat ik mijn beklag wil doen over vanalles maar dat ik geen zin heb in nóg een discussie op het interweb?

13 reacties op “Neen aan de doodmaking zonder verdoving!”

  1. Michel weet het allemaal ook niet meer zo goed precies …
    Maar allicht komen we tot de conclusie dat de wet niet altijd de wet moet en mag zijn.
    🙂

  2. @ Takke: die stelling zou wel eens een interessant debat kunnen opleveren (maar zei Michel niet dat hij eigenlijk geen zin had in een discussie via internet? 😉

    Volgens mij is de wet op het dierenwelzijn een goede wet, en moeten we die niet afgeven in naam van ‘tradities’. Als er al wetten veranderd moeten worden, dan zou het in een omgekeerde richting moeten zijn.

    Wist je trouwens dat Abou Jahjah ooit poneerde dat de enige plicht van ‘allochtonen’ is dat ze de Belgische wetten dienen te respecteren?

  3. Het is in elk geval een beetje ‘vreemd’, dat mensen die GAIA over het algemeen uitspuwen als ‘eco-fascisten’, plots erg lovend blijken te zijn omtrent dit verzet. Heel vaag heb ik een vermoeden dat het niet alléén om het dierenleed gaat …

    Maar ik heb er (als vegetariër) ‘uiteraard’ geen probleem mee, dat vroegere onverschilligen plots hun kar draaien in het aanklagen van dierenleed. Houden zo, zou ik zeggen, maar dan óók als het over je eigen bord gaat …

  4. Meihehehehe
    Ja dat was ik, dat schaap.

    Ik kan u nu redelijk zeggen dat ik als schaap toch de gepaste wraak heb kunnen nemen alvorens ik plots in Mekkeristan belandde na goed te zijn opgevoed door een Vlaams boerke.

    Toen die rotgeile Mekkerfan iets in men kontje probeerde te duwen heb ik lekker eens in het rond gescheten.

    Meihehehehe

  5. Ik hoop maar dat Takke nergens wordt opgevoerd als voorbeeld van de zogenaamde blanke superioriteit …

    Uiteraard is de verontwaardiging over het ritueel slachten in grote mate politiek geïnspireerd. Maar het hoeft ons te niet doen stoppen met nadenken over begrippen zoals cultuurrelativisme of in welke mate we bereid zijn om gebruiken die niet de onze zijn (en duidelijk in strijd met de wet) te tolereren.

  6. Gaia wordt toch al een tijd niet meer beschouwd als “extreem”. Ze worden door de meeste politieke partijen en door de regering vaak om advies gevraag in dierenzaken.

    Hun rapporten over de zoo worden als richtlijn gebruikt door bevoegde instanties.

    En het is op basis van hun initiatief dat de wet op de dierenbescherming bestialiteit opgenomen heeft, seks met dieren jawel .

    Ik wil mij ook aansluiten bij de moslims die stellen dat de wijze waarop deze dieren behandeld worden niet strookt met de Koran.

Reacties zijn gesloten.