Slechtgezind. Bah.
‘t Is de schuld van Maya de bij in de grote storm. Miljaar da’s een slecht spel. Traag, slechte stemmen, vervelend repetitieve muziek, slecht getekend en geanimeerd. Het is zogezegd voor kinderen tussen 3 en 6, maar het is zo moeilijk dat ik er niet slaag om de helft van de spelletjes normaal te spelen.
Voorbeeld: er moet een toren gebouwd worden met allerlei materiaal dat op de vloer ligt. Never mind dat die toren zogezegd moet gebouwd worden omdat Maya en Willy te klein zouden zijn om ergens bij te geraken (het zijn verdomme vliegende insekten!), maar bon. Bovenaan één van die torens moet een eikel liggen. Het spel geeft een outline van waar precies de eikel moet liggen om goed te zijn. Maar, en dat is het net, die outline staat ongeveer vijf pixels naar boven en naar links van waar het ding eigenlijk moet liggen. En het spel weigert verder te gaan als die eikek niet precies op de “juiste” plaats ligt. Er is een marge van denk ik twee pixels of anders lukt het niet.
Ander voorbeeld: er moeten ergens een aantal kevers verzameld worden. Er wordt niet gezegd hoeveel, of ik heb het in ieder geval niet gehoord (de tekst is zó saai voorgelezen, en het gaat zó traag dat ik alleen van indommelen gered wordt door de irritatiefactor van de “muziek” en dezelfde vijf samples van donder, bliksem en regen die het hele spel door te horen zijn).
Maar bon, kevers verzamelen dus. O ja: geen van de beesten lijken op wat de echte insekten zijn. Zo hebben “stinkkevers” een grote S op hun rug, zijn “oorwormen” een soort beige worm met een halve maan achteraan hun staart en is een mestkever langwerpig, grasgroen en plat.
Over die kevers dus: ze “verzamelen” bestaat erin dat er at random moet geklikt wordne op delen van het decor waar ze achter zitten. Maakt niet uit of die beesten zichtbaar zijn of niet, en waar precies er geklikt wordt. Bijzonder frustrerend voor Zelie: de kevers komen om de zoveel tijd met een halve kop vanachter een paddestoel of een steen, en als ze dan op dat kopje wil klikken lukt het niet, je moet gewoon ergens op die paddestoel of steen klikken. En het stomste van al: als je even terug gaat naar het vorige scherm, om te zien of er al genoeg kevers zijn, en je keert weer terug, is het weer van nul af beginnen.
Aaaaargh!!! En de uitleg! Altijd hetzelfde maar met subtiele verschillen, compleet onlogische iconen onderaan het scherm, en véél te veel voor een kind van drie jaar om op te nemen. Zo’n typische instructietekst is dit:
“Klik het bloemetje om het liedje opnieuw te horen. Klik De reeks van bloemen om te kijken of het liedje dat jij aan het maken was hetzelfde is alshet liedje dat je moest maken, en als dat het geval niet is dan wordt het afgespeeld tot waar het juist was zoals je het moest maken en wordt de rest van de klokjesbloemen weggehaald, was het wel juist dan speel je met de reeks van bloemen het hele liedje opnieuw. Klik op dit knopje om een nieuw kort liedje te krijgen. Klik hier om een eigen liedje te maken. Klik hier om een nieuw lang liedje te krijgen. Klik hier om terug te keren. Klik hier om opnieuw te beginnen. Klik op de klokjesbloemen om te luisteren naar het geluid van de klokjesbloem. Versleep de juiste klokjesbloem naar de steen om het liedje op te bouwen en klik daarna op de reeks met bloemen om het liedje na te kijken.”
En dat is nog maar alleen de instructietekst. Daar komt dan nog een stukje verhaal bij. En het is niet te stoppen of over te slaan. En dit dus bij elk spelletje.
Genoeg om iemand horendol te krijgen.