Ik was helemaal van plan om Bioshock te kopen, maar na de demo uitgespeeld te hebben: euh, ‘k weet niet.

Om te beginnen: twee bloederige gigabyte voor misschien een klein kwartier demo-speeltijd, dat is al genoeg om mij redelijk slechtgezind te krijgen. Maar vooral: ik heb geen enkele aanduiding gekregen dat het méér zou zijn dan hak slash klop vecht.

Als het hak slash klop vecht is, dan heb ik mijn gerief liever rechttoe rechtaan: géén gedoe met vijfentwintig wapens en munitie verzamelen en combinaties van antigraviteit en physics engine en split second timing. Nee, neem dan een voorbeeld aan Titan Quest. Klik, hak, klik, hak, klik hak. Rinse, repeat.

Als het méér dan dat is, dan heb ik toch wel liever wat diepgang en evolutie van karakter, en van dat heb ik dan weer helemaal niets van gemerkt. ‘t Zag er meer Doom 3 dan System Shock uit, zo aan de demo te zien.

Misschien dat ik de reviews afwacht vooraleer ik me, zoals ik eerst gepland had, maandagochtend eerste ding naar de Fnac begeef.

update: Hum. Misschien toch.

update update: Hum. Misschien toch niet.

The weapons are functional and the upgrades are pretty good, but the firing action isn’t nearly as exciting as a combat-focused first-person shooter would be. The weapons are loud but don’t feel especially right, and seeing shotgun blasts not even do 50 percent damage to an unarmored human target (on the default difficulty setting) just feels wrong. But that might also say something about the general lack of enemy variety.

[…]

As you go through the game, they get tougher to kill, but there’s no real visual indicator as to why that’s so, leading to some of the weapons feeling a bit weak. Headshots simply shift from killing enemies immediately to not killing enemies immediately. This makes smart use of a combination of plasmids and conventional weapons the best tactic, though even those tactics don’t involve much. The same one-two punch of shocking enemies to stun them and following up with a whack with the wrench is a perfectly viable tactic throughout the entire game, depending on how you’ve placed your tonics.

[…]

there aren’t any real gameplay consequences, so playing with skill isn’t rewarded. You could fumble your way through the 15 or 20 hours it’ll probably take to properly explore Rapture and still see everything there is to see.

Muh. Dubio.



Reacties

6 reacties op “Bioshock”

  1. En bij Sony leren ze duidelijk niet uit hun fouten:
    Gratis rootkit inbegrepen bij Bioshock:

    http://www.gamingbob.com/2007/08/23/bioshock-installs-rootkit-including-demo/

  2. Nuance. ‘t Is SecuROM, ja, maar géén rootkit.

  3. dan toch een heel erg lichte nuance:

    Microsoft offers a utility called RootkitRevealer located: here. The program will scan your system for rootkits. Once you scan your system, the program will reveal the SecuROM service with this message:

    En waarom is het nodig iets dergelijks te installeren in en demo als je de demo toch niet moet registreren.
    Het is een tool die onmerkbaar en bewust zichzelf verbergt in de registry om niet opgemerkt te worden bij installatie van het spel. Het heeft toegang tot je hard en software. En de maker van de firma zonder medeweten de gegevens over de installatie van het spel doorstuurt. Als ze dergelijke gegevens gaan doorspelen zouden ze dit op een transparante manier moeten doen en aan de gebruiker laten weten. En belangrijker het wordt niet verwijderd wanneer je het spel geïnstalleerd. En dus een extra exploitable tool die ongemerkt achterblijft op je PC.

    Je kunt het een beetje vergelijken met mocht je een boek kopen dat ze ongemerkt en zonder toestemming een inbreker naar je huis sturen om een verborgen sensor/camera te hangen zodat ze kunnen controleren of je het boek nie kopieert.

  4. System Shock, those were the times….

    Ik kan me nog een avond herinneren dat ik System Shock I aan het spelen was; ik was een jaar of 15 dacht ik, en alleen thuis. Op een gegeven moment ben ik toen gestopt; ik durfde niet meer. De sfeer in dat spel was bij momenten angstaanjagend.

  5. @Miles: helemaal géén lichte nuance. Een zeer zware nuance. Het is niet omdat iets dat “rootkitrevealer” heet, het ding vindt, dat het noodzakelijk een rootkis *is*.

    Als een virusscanner het zou vinden, zou het niet noodzakelijk een virus zijn ook, toch?

    De reden dat RootkitRevealer het ding vindt, is omdat het een “ongeldige” entry in de registry maakt, één die een asterisk bevat.

    Niét omdat het een rootkit is.