’t Is een raadseltje

Gegeven: een oude familiefoto, maar niet zeker wie, of wanneer, of waar.

In CSI zouden ze dat met de computer doen, zo van bliedie-bliedie-bliep Enhance 17,46 to 51,59 bliedie-bliedie-bliep en het is allemaal zonneklaar, maar in ‘t echt is er korrel op foto’s en kan men niet verder inzoomen tot in het oneindige.

Oude_foto

Ten eerste: wie? Staat het onomstootbaar vast dat de man links dezelfde is als de twee portretten rechts? Dan is het de grootvader van mijn grootvader, Arthur Vuylsteke. Argumenten vóór: haarlijn, wenkbrauwen, neus, snor en baard zijn praktisch gelijk, gegeven dat er tussen de drie beelden vijftien à twintig jaar zou kunnen liggen. Argument tegen: de oorlel in het linkse beeld is groter dan op schilderij en rechtse foto. Maar dat zou kunnen zijn omdat er een stijve boord tegen drukt, misschien, want de rest van het oor is praktisch gelijk.

Portret

Ten tweede: wanneer? Als het Arthur Vuylsteke is, dan is hij geboren in 1858. Hij is gestorven in 1953, dus het kan zijn dat hij er jong uitziet voor zijn leeftijd. Of niet, natuurlijk. En de rechtse foto hierboven is genomen in de jaren 1920–30.

Er staat een telefoon op de foto, van een model dat vanaf eind negentiende euw gemaakt werd—vergelijk met een Zweedse telefoon uit 1896:

Oude_telefoon

‘t Is dus wellicht ergens in de jaren 1900. Er hangt een electrische lamp aan het plafond:

Oude_lamp

…en er zitten stopcontacten in de muur (en een raar soort meter, geen idee waar die voor zou kunnen dienen):

Oude_stopcontacten

Er staat geen computer op zijn bureau, dus het is zeker van vóór de tweede wereldoorlog (ahem).

Zou het in de eerste wereldoorlog kunnen zijn? Zegt het uniform iemand iets? Is die stoel geen bekend model stoel?

Uniform

Vervolgens: waar? Een bureau ergens, zoveel is zeker. Koffiekan, één koffietas, en naast de koffietas iets dat ofwel een mes is (of twee), ofwel een nietjesmachine, ofwel iets helemaal anders:

Koffie

Op het bureau: schrijfgerief, papier, latten, stempels, en een vreemd instrument (een uurwerk? chronometer?):

Bureau

Bovenop een kastje voor dossiers: links iets dat lijkt op landkaarten, een inktdroogmaakding en een bakje met papieren (boekjes? paspoorten?) erin:

Bovenop

Aan de muur hangt een reliefkaart, maar de foto is te klein en de korrel te grof om te zien van waar de kaart zou kunnen zijn. Iemand een idee?

Kaart

…of is dat een dwaalspoor, en is het misschien een vakantieherinnering of zo?

Arthur Vuylsteke werkte tussen 1901 en 1925 als boekhouder in de gevangenis in Gent: zijn er daar van die vensters ergens? In de Nieuwe Wandeling vóór ze afbrandde? Of was het toen nog een andere gevangenis? Leopoldskazerne? Of zo?

Vensters

Hulp!

Doe mee met de conversatie

37 reacties

  1. Die landkaart aan de muur is volgens mij van de regio Venetië-Triëste.

    De linkerbovenhoek van de kaart moet zo ongeveer Bolzano zijn, de rechterbovenhoek de regio rond Ljubljana, de linkeronderhoek de regio rond Ravenna.

  2. Die meter lijkt me eerder iets oud elektrisch. Een ampère-meter of zoiets. Heeft hij niets te maken met de draden en componenten op het tafeltje eronder ? Een communicatie-apparaat ?

    Dat rond toren-achtig apparaatje komt mij nogal maritiem voor. En dan de kust van venetië, en die plannen, en dat uniform. Was uw bompa zijn bompa tijdens WOI bij de zeemacht ?

  3. Die meter aan de muur; zou dat geen metertje zijn om aan te geven hoe vol/leeg een batterij of lamp of zoiets geladen is? In het mijngebouw van Beringen heb ik denk ik ook zoiets gezien; de mijnwerkers moesten er hun lamp opladen. Hier voor een lamp of een veldtelefoon of zo?

  4. Die matroesjka-poppetjes op de vensterbank rechts zijn isolatoren, zoals toentijds gebruikt voor elektrische draden of telefoondraden.
    Zat hij bij de genie, telefonie-afdeling ?

  5. Met die kachel achter z’n bureau zou je denken dat het daar soms wel koud geweest moet zijn.

    Met de electrische ventilator achter de kachel moet het dan soms ook weer soms heel warm geweest zijn…

    De bijna open kooi rond de ventilator zou volgens wiki laten vermoeden dat die tussen 1890 en 1920 gemaakt werd.

  6. De meter aan de muur is volgens mij een oude voltmeter (draaispoelinstrument) die waarschijnlijk een batterijspanning aanduidt.
    Onder de voltmeter is een werktafeltje te zien met op de hoek een kleine bankschroef.
    Op de tafel zijn vaag een aantal toestellen te onderscheiden die verbonden zijn met electrische draden. Het geheel doet me denken aan telegrafie , telefonie.

  7. Iemand die iets kent van architectuur moet die glas-in-lood-ramen kunnen dateren. Dan weet je meteen hoe oud ongeveer het gebouw is.
    Je ziet trouwens dat die muur waartegen die landkaart hangt, later voor het raam is gezet. Het raam loopt door achter die valse muur.

    En is miszie ik het nu, of is dat een piercing linksboven in zijn oor ?
    😀

  8. De landkaart lijkt Noord-Oost-Italië te zijn (je herkent het Sloveens-Kroatische schiereiland Istrië rechts). Trentino-Südtirol – nu Italiaans – hoorde vóór 1918 nog bij Oostenrijk, net als Triëste. Vandaar dat de zwarte lijn niet overeenkomt met de huidige Italiaanse staatsgrenzen.

  9. “Je ziet trouwens dat die muur waartegen die landkaart hangt, later voor het raam is gezet. Het raam loopt door achter die valse muur.”

    mij lijkt die muur de borstwering van een trap te zijn die langs het raam loopt.

  10. Stijn, -aan die borstwering had ik ook gedacht, het lijkt inderdaad dat er een vide is tussen het raam en die muur. Maar als dat zou zijn, dan klopt de foto rechts niet. Vandaar dat ik op die valse muur kwam.

    De vorm van dat glas-in-lood associeer ik met art-déco, maar dan zou het gebouw van na WOI zijn. En aangezien er al verbouwingen hebben plaatsgevonden (die valse muur) zou de foto moeten dateren van de jaren 30-40. Wat niet overeenkomt met het type telefoon.

  11. Arthur Vuylsteke (“petit parrain”) is geboren in 1858. Mocht het hem zijn, dan kan het maar 1e wereldoorlog zijn, als het dat is. Misschien een foto van op kantoor? Het schilderij waarnaar je refereert is niet getekend voor zover ik kan zien.
    Schilders die we kennen in de familie: Julianus V. (schilderij van dode/stervende vrouw met baby in wieg+ begijnen)- broer van Arthur, hij kan dus de schilder zijn-, en Georges (broer van Maurice, je overgrootvader), kan ook (Julianus (Jules?) is jong gestorven, denk ik. Maar de techniek is verschillend in de twee schilderijen die we hebben. Ik zie een soort “pointillisme” in de achtergrond van het portret. Julianus zou gestorven zijn voor 1914, Als dat, veronderstelling rond zijn 35-40 jaar was, dan is Arthur op dat ogenblik tussen de 40 en de50 jaar oud.
    Misschien aan Andrée V. vragen wie de schilder is?

  12. Fascinerend, inderdaad ! Mijn 2c :

    – da’s wel een hele grote pluim die op de lamp steekt, maar bij de struisvogels in australië zal hij wel niet zitten zeker ?
    – wat staat er buiten wat groot en rond is ? een turbine ? een tankwagen ? een machine in een fabriek ?
    – twijfel ook of het over dezelfde man gaat, omdat de vrij diepe rimpels op het voorhoofd in de oudere foto ontbreken ?
    – foto van de vrouw kan hier misschien helpen, is het zijn vrouw of niet ?

  13. De architectuur van het gebouw is zeker geen art-deco. Ik ben opgegroeid in een art-deco woning en mijn ouders zijn art-deco-liefhebbers, dus ik weet art-deco wel te herkennen.
    Ik zie tussen de vensters iets dat lijkt op griekse of renaissance-zuilen, en dat doet mij dan eerder denken aan neo-classicisme zoals dat in de eerste helft van de 19de eeuw populair was.

  14. En Michel ? Vorderingen ?
    (Bij CSI hadden we ondertussen toch al iets geweten !)

    ’t Is dat mijn attention span zo stilaan ten einde loopt…

Laat een reactie achter

Zeg uw gedacht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.