Tiens, kom het tegen. Alleen maar Oscars op Kanaal 2?
De intro is gelijk geschreven door de mannen van The Daily Show—humor!
En dat Jon Stewart zegt dat het maar eens moet gedaan zijn met die piraterij, omdat ze van al die mensen in de zaal aan het stelen zijn. De dutsen: “There are women here who could barely afford enough gown to cover their breasts.”
En tegen Steven Spielberg: “Schindler’s List and Munich—I think I speak for all jews when I say: ‘I can’t wait to see what happens next! … Trilogy!’”
Over Björk: “Björk couldn’t be here. She was trying on her Oscar dress and Dick Cheney shot her.”
Nee, hij doet dat goed, Stewart. Met een homo-pastiche van de klassieke westerns, hoera! Op dit eigenste ogenblik in een begraafplaats in Orange County doet John Wayne een geslaagde impressie van een electrische bromtol.
Nicole Kidman geeft de eerste Oscar van de nacht, Best Supporting Actor. Het is verfrissend hoe duidelijk te zien is wat voor een plastieken trut dat wel is, en hoe ze bij elkaar hangt van de medische wetenschap. George Clooney (Syriana), Matt Dillon (Crash), Paul Giamatti (Cinderella Man), vermoedelijke winnaar Jake Gyllenhaal (Brokeback Mountain) en William Hurt (A History of Violence).
Gha! George Clooney wint! The Stick Insect houdt zich wijselijk uit de buurt. Clooney: “Allright, so I’m not winning Director.” Short & Sweet: propere speech, en hij breekt zowaar een lans voor de filmindustrie. Dat hij er trots op is dat ze in de industrie voortrekkers zijn, met verwijzingen naar Hattie McDaniels en AIDS in Philadelphia.
Ben Stiller doet Visual Effects, en hij is helemaal in een green suit. Grappig, n een mens vraagt zich af op welk moment het zó meta wordt dat de mensen die een Oscar krijgen het niet meer grappig vinden. 🙂 Genomineerd: Chronicles of Narnia, War of the Worlds en King Kong.
En de mannen van King Kong winnen. Die met veel recht en rede Andy Serkis danken—een schande dat hij geen enkele nominatie kreeg, noch voor Kong, noch voor Gollum.
Reese Witherspoon (op het geluid van I Walk The Line as performed by a thousand and one strings) presenteert Best Animated Feature. Howl’s Moving Castle, Tim Burton’s Corpse Bride en Wallaca & Gromit in the Curse of the Were-rabbit—die het winnen. Ik had liever Burton zien winnen. Beetje long in the tooth, die Aardman studios.
O kijk, nog zo’n stick insect die een Best Original Song introduceert: Dolly “all the way from Dollywood to Hollywood, waddaya think about that?” Parton. Oei, ze is fel vermagerd. Zingt nog altijd even goed, maar waar ze er normaal gezien gewoon freaky uitziet, ziet er nu breekbaar en freaky uit. Vel over been, behalve waar het siliconen over been is, natuurlijk. Niet haar beste song trouwens, Travelin’ Thru.
Stewart doet gewaagd! Lachen met Scientology! 🙂
Luke en Owen Wilon (wie?) (ah, die, juist) presenteren Live Action Short. Ausreisser, Cashback, Siðaste Bærinn, Our Time is up en Six Shooter. Die laatste wint. Euh nee: ook geen idee wie of wat.
Urgh, Chicken Little en Abby Mallard, twee afgrijselijk slecht geanimeerde CG-figuurtjes, doen Animated Short Film. Badger, The Moon and the Son (die wint), The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello, 9 en One Man Band.
Jennifer Aniston presenteert Best Costume. Charlie and the Chocolate Factory, Memoirs of a Geisha, Mrs. Henderson Presents, Pride & Prejudice en Walk the Line. De dame van Memoirs of a Geisha geeft de saaiste speech tot nog toe, pff.
O kijk, Russell Crowe geeft een intro. Voor, euh, mensen die ooit in een film geportretteerd zijn of zo?
Make-up. Chronic—what?—les of Narnia, Cinderella Man, Star Wars III genomineerd, En Narnia wint. Dus niet één Oscar voor Star Wars dit jaar. Allez ju. Een meneer die alle spotlight steelt van zijn collega mevrouw. Kch.
Scientific and Technical Awards: alweer helemaal in de verdomhoek. Maar goed.
Morgan Freeman leidt Best Supporting Actress in: Amy Adams (Junebug), Catherine Keener (Capote), Frances McDormand (North Country), Rachel Weisz (Constant Gardener) en Michelle Williams (Brokeback Mountain). Ik vind dat Frances McDormand toch wel eens zou mogen winnen. Niet dat ik de film gezien heb, maar gewoon uit sympathie.
Allez ju, Rachel Weisz wint. In Engeland zullen ze content zijn. Van mij mag ze die Oscar hebben voor The Mummy, ha!
Overzichtje van films noirs gepresenteerd door godbetert Lauren Bacall. Die gelijk een beetje haar tekst vergeet. Griezelig, maar ze is dan ook 82. En dàt is eigenlijk pas griezelig.
Terence Howard toont genomineerde Documentary Short. The Death of Kevin Carter, God Sleeps in Rwanda, The Mushrpom Cloud, en A Note of Triumph: the Golden Age of Norman Corwin, die het ook wint.
Eikes! Charlize Theron, beikes beikes. Zij doet de intro voor Documentary Feature: Darwin’s Nightmare, Enron, The Marc of the Penguins, Murderball, Street Fight. De peingwiems winnen, allez ju.
Jennifer Lopez stelt nog eens een liedje voor. Misken, uw houding! zo met uw armen achter uw rug ziet g’er gelijk een mismaakte madam uit! Kathleen “Bird” York zingt In The Deep. Wel een schoon liedje, en een spectaculaire brandende auto op de achtergrond op het toneer. En zombies!
Sandra Bullock en Keanu Reeves presenteren Art Direction. Bullock ziet er op lage resolutie van de televisie zie wij hebben geen jaar ouder uit. Reeves ziet er zelfs op de televisie en van ver uit alsof hij uit Madame Tussaud’s verrold is.
Good Night and Good Luck, Harry Potter and the Goblet of Fire, King Kong, Memoirs of a Geisha, Pride & Prejudice. Oscar naar Memoirs of a Geisha.
Samuel L. Jackson komt het pdium op-ge-oozed. Voor een presentatie van, eum, iets. Geen idee wat. Iets met burgerrechten denk ik.
O kijk, daar is de president van de MPAA. Die zegt dat niemand er naar uitkijkt om zijn film op DVD te zien, omdat films gemaakt zijn om op een groot scherm te bekijken.
Uh-huh.
Salma Hayek ziet er, als één van de eerste vanavond, uit gelijk een echte vrouw. Original Score. Itzhak Perlman speelt stukjes genomineerden—een voorwaar fijn idee, vooral omdat het met een volledig live orkest is en zo. Pride & Prejudice. Munich. Memoirs of a Geisha. The Constant Gardener. Brokeback Mountain—die wint.
Jake Gyllenhaal mag iets zeggen over grote grote films. Genre West Side Stor en Moulin Rouge en Star Wars en Ben Hur. En wéér met dat geneut over dat die films enkel op het grote scherm te zien zijn en niet op een DVD-speler. Pff.
Jon Stewart over Jessica Alba en Eric Bana: “not only are they talented, but in the event of a nuclear holocaust I’d like them to repopulate the earth”. Sound Editing: Narnia, King Kong, Memoirs of a Geisha, Walk The Line, War of the Worlds. En King Kong wint, hoezee.
Ah kijk zie, Meryl Streep en Lily Tomlin doen een fijne intro voor Robert Altman. Lifetime Achievement en zo. Die na een montage (alweer een montage, het lijkt wel de twintigste vanavond), op de tonen van Suicide is Painless opkomt.
Ludacris presenteert het volgende genomineerde liedje: It’s Hard Out Here for a Pimp uit Hustle and Flow. Whoa. Qua stijlbreuk kan het tellen, zo een paar rappers die in het midden van een Pan’s People-achtig gewriemel hun ding staan te doen. Bhalce dat wel het beste genomineerde liedje van de avond, zou ik bijna denken.
Afijn, we zullen het gauw weten wie gewonnen heeft. Euh inderdaad: 36 Maffia verdiend gewonnen. Drie negers die elkaar en hun maten staan te big-uppen voor een zaal vol aangekleden apen—Jon Stewart: “You know what? I think it got a little easier out here for a pimp. And the 36 Maffia are going to go off with Yitzhak Perlman’s posse. You now what that means: dredel off!”
Jennifer Garner viel bijna, maar ‘t is toch zó’n sympathieke! Ze doet Sound Editing. King Kong, Memoirs of a Geisha, War of the Worlds. En King Kong wint.
George Clooney doet afscheid van de mensen die doodgegaan zijn dit jaar.
Will Smith zegt hallo tegen alle mensen over de wereld. Best Foreign Language Film. Don’t Tell, Joyeux Noël, Paradise Now, Sophie Scholl, Tsotsi. Winnaar: Tsotsi.
Jon Stewart. For those of you at home keeping score: Martin Scorcese: zero oscars. 36 Mafia: one.
Ziya Zhang doet de presentatie voor Film Editing: Cinderella Man, Constant Gardener, Crash, Munich, Walk the Line. En Crash wint.
Hilary Swank geeft Beste Acteur weg. Philip Seymour Hoffman (Capote), Terence Howard (Hustle and Flow), Heath Ledger (Brokeback Mountain), Joaquin Phoenix (Walk The Line), David Strathaim (Good Night, and Good Luck). Oscar voor Philip Seymour Hoffman: te verwachten.
John Travolta: Cinematografie. Batman Begins. Brokeback Mountain. Good Night, and Good Luck. Memoirs of a Geisha. The New World. Nog een Geisha. En de vent van Kanaal Twee blijft elke keer “gaaaj-shu” zeggen in plaats van “geej-sha, kcheh.
Jamie Foxxxxx doet Beste Actrice. Judi Dench (Mrs. Henderson Presents), Charlize “Yeeugh” Theron (North Country), Keira “Yoechei!” Knightly (Pride & Prejudice), Felicity Huffman (Transamerica), Reese Witherspoon (Walk the Line). En Witherspoon wint inderdaad, zoals verwacht. Met een eeeeeiiinndeloze speech, mensen toch. Al een goeie zaak dat ze niet in tranen uitgebarst is.
Dustin Hoffman met de nominaties voor Best Adapted Screenplay—en hij kan zich niet aan het sript houden, ha! Hij feliciteert al wie niet gewonnen heeft. Capote, Brokeback Mountain, Constant Gardener, A History of Violence, Munich. En Brokeback Mountain wint alsnog.
Goeie help, Uma Thurman ziet er betoverend uit. Original Screenplay. Crash, Good Night and Good Luck, Match Point, The Squid and the Whale, Syriana. En Crash wint.
Muh, allemaal films die ik niet gezien heb.
Beste regie. Tom Hanks, introducing. Brokeback. Capone. Crash. Good Night. Munich. Ang Lee wint, vor Brokeback Mountain. Te verwachten ook.
Jack Nicholson stelt laid-back-gewijs de beste filmnominaties voor. Brokeback. Capote. Crash. Good Nigh, and Good Luck. Munich. En Crash wint ook. Niemand verwacht, blijkbaar.
Allez ju, ik ga eens naar bed kruipen, denk ik.
Reacties
6 reacties op “Oscars”
Ik zou graag even willen repliceren op een uitspraak van de Hoogste in Rang bij de MPAA tijdens de Oscar’s. Deze heb ik via het verslag van de tv-blogger bij uitstekVuijlsteke. Blijkbaar zijn ze van mening dat niemand naar een DVD uitkijkt omadt films nu eenmaal gemaakt zijn om op het grote scherm getoond te worden. Ik ga dat uiteraard niet tegenspreken, de cinema is mijn kerk. Maar maak het dan in godsnaam terug
Crash was imho nen topper (en ik hoorde vanmorgen op de radio dat hij tot beste film van het jaar werd verkozen?), zeker de moeite.
Merci voor ’t artikel, nu weet ik alles wat ik moet weten zonder gekeken te hebben 🙂
Kidman mag dan van plastiek zijn, in bv. The Hours acteert ze wel de pannen van het dak. (en heeft ze dus een tweede neus van plasticine op haar reeds plasticinenen neus).
Kidman heb ik in drie films gezien en mijn vooroordelen smolten keer op keer weg.
Crash is echt wel goed. Eeen beetje ‘Short Cuts’, maar dan heel wat bitsiger. Alhoewel. Er zit toch ook nog humor in. Beetje zwart. 🙂
Van Kidman vind ik het jammer dat ze eigenlijk zó’n prachtig type vrouw is met prachtig rood haar en er nu uitziet als een gemummificeerde barbiepop, geplatineerd stijl haar en al. Los daar van kan ze zeer goed acteren, maar toch jammer.
[…] Oscars Michel Vuijlsteke's Weblog Ben Stiller doet Visual Effects, en hij is helemaal in een green suit. Grappig, n een mens vraagt zich af op welk moment het zó meta wordt dat de mensen die … https://blog.zog.org/2006/03/oscars.html – 32k – Gecached […]