Foto’s *trekken* is het halve werk

Of ik zou moeten zeggen: kan het halve werk zijn.

Onlangs was er iets te doen in de stad. Ik zou gegaan zijn, maar toen kon ik niet wegens dingen te doen. Ik was er niet, maar mijn fototoestel wel. In de handen van iemand die nog nooit vanzeleven mijn fototoestel of de lens erop in handen had gehad.

De foto’s, vrees ik, waren, euh, voor verbetering vatbaar. Nee, ik ben te positief: ze waren écht niet goed. De fotograaf zei dat ook, en hij had gelijk.

En toch, toen de foto’s ter beschikking gesteld werden van het publiek, waren de commentaren redelijk unaniem lovend.

Wel, kijk, ik ben daar ook een beetje content van. Niet één foto waar niet hard aan gesleurd is, aan curves en effecten en contrast en exposure en witbalans geduwd en getrokken. Niet één van de hele reeks is niet gecropt en gedraaid, het staat bol van de verloopfilters en de weggecloonde hoofden of handen, er is noise geremoved dat het geen naam heeft… het zwaardere werk, quoi.

De twee foto’s waar ik het meest content over ben, zijn een compleet overbelichte foto die niet alleen de hele Lightroom-panoplie over zich heeft gekregen, maar dan nog eens helemaal van kleur bijgewerkt is. En een foto die lijkt alsof hij zo bedoeld is, maar eigenlijk niet meer dan een kleine hoek van een veel grotere foto is, waar voor de rest één grote overbelichte vlek op stond waar een verlicht podium kon vermoed worden.

Zou dat eigenlijk geen mooi onderwerp voor een wedstrijd zijn? Een reeks van pakweg vijfitg slechte foto’s — objectief slechte foto’s, gewoon een fototoestel in handen van een willekeurig persoon geven en zeggen “kijk niet door de zoeker, loop wat rond en draai wat aan de knoppen en trek kom de minuut of zo een willekeurige foto” — ergens in raw-formaat ter beschikking stellen, en dan vragen aan vrijwilligers om er een raaks van vijf uit te puren?

Ik zou Photoshop verbieden: dus geen montages of dergelijke. Enkel Lightroom of Adobe Camera Raw of Aperture en dergelijke. Croppen, curves, kleurencorrectie et c’est tout.

Ik dénk dat dat interessant zou worden.

8 reacties op “Foto’s *trekken* is het halve werk”

  1. In de fotografie zijn nogal wat dogma’s: een goed beeld voldoet aan bepaalde eisen. Gulden snedes (horror), scherpte, contrasten,…
    Vorig jaar een opdracht gekregen om beelden te maken die daar nu net het tegenovergestelde van waren; datgene wat een foto mislukt maakt proberen uitbuiten dus eigenlijk. Resultaten kan je hier zien:
    http://www.saatchi-gallery.co.uk/yourgallery/artist_profile/Steven+Van%20Gaever/21631.html

    trouwens ook interessante site: kunst en sociaal enzo

  2. dat er gelightroomed werd kon ik afleiden, maar zo ferm gesleurd en gedraaid en zefls gekloond?
    als ik het goed heb dacht ik zelfs dat die ene foto van “ieder muisje heeft haar kruisje” met opzet daarop was ingzoomed door de fotograaf (hem kennende) lol
    ahum :-)))

  3. Nog maar pas zelf een post op m’n blog gezet omtrent ‘voor’ versus ‘na’. Wat uit de camera komt tegenover wat je uiteindelijk op het net zet of afdrukt. Het zijn niet allemaal superslechte ‘voor’ beelden, maar sommige konden toch wel een pak beter.

    Hier staan alvast wat van mijn beelden: http://blog.thomasbouve.com/2008/09/06/wat-komt-er-uit-mijn-camera

    Hier de oproep naar andere fotografen om ook eens hun werk te tonen: http://blog.thomasbouve.com/2008/09/06/het-voor-en-na-stokje

    Ik denk dat ik eens een followup post ga schrijven zie. Eens de slechtste foto pakken die ik in mijn Lightroom cataloog kan vinden en het origineel samen met de bewerkte versie eens op het net zwieren.

  4. Een wedstrijd waarbij iedereen start met ‘t zelfde materiaal vind ik sowieso wel een fijn gedacht. Of ‘t nu om expliciet ‘slechte’ foto’s gaat of niet.
    Maar ‘t zou best kunnen dat ‘t iets is wat sowieso al voortdurend gedaan wordt. Ben niet op de hoogte van wat ivm fotografie zoal georganiseerd wordt.

Reacties zijn gesloten.