Het meest interessante, voor mij, aan die nieuwe D90, is dat er filmpjes mee kunnen gemaakt worden.
Vijf minuten “maar”, zegt men. En autofocus werkt niet, zegt men. Leuk om mee te spelen, hoor ik kwatongen op de internets beweren, maar ‘t is toch geen écht videocamera.
Wel… laat het mij even anders stellen.
Vijf minuten
Hoeveel shots in films zijn langer dan vijf minuten?
OK, OK, de openingsscène van The Player, en Rope en er zijn er nog wel. Maar u en ik zijn geen Roberten Altman of Alfredsen Hitchcock, en in een film gemaakt door u en ik?
Ja, een optreden is er niet in één stuk mee te filmen, en een lange monoloog of een hele reisreportage in één take zal ook niet gaan.
Ik zit er niet mee.
Focusproblemen?
Autofocus werkt min of mee zoals de LiveView-autofocus op recente Nikons werkt: ofwel één keer in het begin de focus zetten, ofwel manueel focussen tijdens het filmen.
Zo ongeveer het meest vervelende aan de Canon HF10 die ik heb, is dat ik moeilijk of niet manueel kan focussen. Ik zou er naar uitkijken om manueel te mogen focussen, eigenlijk.
Controle
…maar ‘t is meer dan dat: niet alleen focus kan manueel. Zowat alle instellingen van de fotocamera zijn ook in te stellen om films mee te maken. Diafragma, ISO, you name it.
Lenzen!!
…en het aller– allerbelangrijkste: lenzen! Ik zou een filmpje of een stuk film kunnen maken met mijn 10.5mm f/2.8, helemaal in fisheye. Of met mijn 80–400, waarmee ik schrikkelijk kan inzoomen. Of met mijn 18–200 VR, die van breedhoek naar tele gaat. Of met een echte breedhoek gelijk mijn 12–24. Of, of, of: met mijn 18–200 macro-ding!
HD
Oh, en had ik al gezegd dat die D90 films maakt in HD-formaat. HD! Formaat!
Ik hoop stiekem op een firmware upgrade of zo voor mijn D300. ‘t Zal er wel niet van komen, maar ‘t zou toch fantastisch zijn.
Reacties
5 reacties op “Mijn volgende filmcamera is een Nikon D90 (-achtige)”
Komaan! Waar is je ambitie? 😉
Het grootste probleem van de D90 (en alle CMOS-chips in video-camera’s) is rolling shutter. Bij een foto merk je er niets van omdat de mechanische sluiter de electronische afdekt, maar bij het filmen wordt de mechanische sluiter niet gebruikt.
Kort gesteld komt het erop neer dat het beeld lijn per lijn wordt uitgelezen, van boven naar onder. Omdat niet alle lijnen tegelijkertijd worden uitgelezen trekt je beeld scheef bij een draaibeweging of pan of bij een zijwaartse travel.
Ik ben al even aan het peinzen over een opvolger voor mijn D70 die bijna 3 wordt. Ik dacht eerst dat het een D300 ging worden, maar de D90 pikt anders ook wel. En dat filmen is zeker een selling point voor mij.
ik was destijds behoorlijk ontgoocheld toen mijn D70 geen flimkes bleek te kunnen maken en die’n pruts van den aldi wel. Raar dat ze die functie er nooit eerder in geplugd hebben. Technisch kan dat toch niet zo moeilijk zijn?
Hopelijk steken ze het ook in de D400 (of hoe de opvolger van de D300 ook moge heten binnen een paar jaar), dan zwier ik mijn D200 buiten. Want zoals je zegt: een filmke maken met een macrolenske moet fijne dingen opleveren.
DSLR en HD, het bewijs van uw betoog… het levert inderdaad prachtig beeldmateriaal op, zie maar op de blog van Vincent Laforet, rechtstreekse link naar de promofilm volledig gemaakt met de CANON 5D MII… Hebbe Hebbe Hebbe… Geen lijnen hier mijnheer De Rijdt…
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2086
of ook
http://blog.vincentlaforet.com