Het nieuws, met VT4

Hoofdpunt: wel een kwartier over de slachter van Geel, of de schrik van Dessel, of ik weet niet wie van ik weet niet waar, de zou eventueel vroeger vrij kunnen komen omdat “de wetgever een flater heeft geslagen”. Snel, wat zou de gewone mens daarvan denken? Cue wel twaalf gewone mensen, die zonder enige kennis van strafzaken een opinie spuien.

Touring Wegenhulp stelt voor om geaccidenteerde voertuigen met lichtgewonde en al overleden slachtoffers meteen te slepen. Wat zou de mens in de straat ervan denken? Cue naar de brandweerman van Vilvoorde. En dan naar iemand in een auto. En nog iemand. En nog iemand. En nog iemand. En naar een Facebooktekst van Béate Vervaecke. Een forumboodschap van Angie Vijlders. En Youssef Kobo op de Twitters heeft ook een opinie.

Sven Gatz neemt ontslag en krijgt toch een grote ontslagvergoeding. Wat zouden vijftig mensen in de buurt van het Vlaams Parlement daarvan denken? En Agnes Degroot, op het internet? En Ferry Cornelis zegt “een volk heeft de leiders die het verdient”. En kijk: Dirk Tieleman mag een editoriaal commentaar geven, ze hebben hem de Zeur Van De Dag-rol gegeven, blijkbaar.

Onrust over een vermist vijftienjarig meisje. De moeder van Lana dénkt dat ze deze keer niet weggelopen is, omdat ze tegenwoordig toch weer gelukkig zou zijn. Ze had ook nog op Facebook zitten chatten, en da’s toch niet iets dat men doet als men van plan is te gaan lopen.

De vastgoedprijzen zijn hoger dan vorig jaar. Daardoor kunnen veel jonge mensen geen huizen meer kopen.

En de volgende buitenlandpunten zijn samengevat. Zelfmoordaanslag in Tsjetsjenië, 30 seconden. Betoging hardhandig neergeslagen in Syrië, twintig seconden.

Zo, de minuut onbelangrijk “nieuws” hebben we gehad. Terug naar wat de mensen écht wakker houdt.

D Rode Duivels zijn vertrokken naar het buitenland voor een match. Wat zou Georges Leekens daarvan denken? Zelfs in het verre Azerbaidzjan zullen ze kunnen rekenen op trouwe fans, die meereizen, weet Cara van VT4. Wat zouden die fans te zeggen hebben? Even vragen aan een fan. Fan één, fan twee. Fan drie, die bevestigt dat indien het mogelijk zou zijn, hij inderdaad op tafel zou dansen samen met de spelers. Maar dat hij al tevreden zou zijn met een schone souvenir uit Azerginderachtistan.

En dat was Vlaanderen Vandaag: laat ons weten wat u vindt van het nieuws en de actualiteit, want we vinden uw mening belangrijk.

En dan een weerman met een grafiek over de temperaturen, maar hij staat helaas vóór de temperatuursas, dus ‘t zijn niet meer dan drie gekleurde lijnen waar we niets mee aan kunnen. En beste kijker: als u foto’s heeft van het weer, kan u die opsturen naar Vlaanderenvandaag punt BE!

Wat ik ervan vond? Ik vond het een slecht nieuws, beste VT4. Een goed nieuws, dat laat geen onbenullen aan het woord: als ik wil weten wat de man in de straat denkt over een eventuele vervroegde invrijheidstelling, dan kan ik zelf zó tien stereotiepe reacties geven.

Opinie is geen probleem, en verdorie graag zelfs, maar laat ze dan gegeven worden door mensen met kennis van zaken. Als ik Dirk Tieleman een mening hoor poneren, dan liever over de gebeurtenissen in het Midden-Oosten, of gedorie zelfs over de situatie in het Azerbaidzjan waar de Rode Duivels naartoe gaan, dan zwak geneut over “de politiekers verdienen teveel”.

Nee: twintig minuten vox pop is geen vervanging voor één heldere analyse. Gemakkelijker te maken, dat wel. En goedkoper, uiteraard. En ongetwijfeld gemakkelijker te verteren voor de kijker — de herkenbaarheid, weetuwel.

7 reacties op “Het nieuws, met VT4”

  1. VT4 zou zich moeten houden aan waar ze goed, of nee, beter in zijn. Buitenlandse series op ons loslaten.

    Alhoewel. Na de tiende re-run (meestal onaangekondigd tussen nieuwe afleveringen door) word je dat ook wel grondig beu eigenlijk…

    Vlaamse zenders in het algemeen: mager. Klinkt cliché, maar Eén doet dat zo slecht nog niet.

  2. Allee jong, kijk je het meest naar VT4? Dan zal daar wel een gegronde reden voor zijn, zoals ‘mijn afstandsbediening is in het frietvet gevallen en mijn tv staat al drie jaar op VT4 en ik weet niet hoe die knoppekes werken op het toestel zelf maar naar het schijnt kunde daar den tv ook mee verzetten’.

    Ik ben al lang geen fan meer van VT4, sinds ze als volslagen idioten ‘reruns’ beginnen uitzenden zijn en zelfs de volgorde van episodes niet meer respecteren. En sinds ze geen goeie films meer uitzenden. Ik heb Armageddon en Cape Fear en Flashdance en al nu wel al gezien, graag eens iets anders. Dan is 2BE toch beter…

  3. Volgens mij is die Vlaanderen Vandaag eerder bedoeld als een soort Man Bijt Hond variant. Op dat vlak scoort het wel, vind ik…

Reacties zijn gesloten.