Of beter, mijn vader zijn vader zijn moeder haar moeder haar vader is geboren in Duitsland.

Ziet:

Geboorte Johann Bourtscheidt (1839)

OK, zeer gemakkelijk is het niet te lezen (vervelend Sütterlin, bleh), maar dit staat er ongeveer:

Im Jahr tausend achthundert neun und dreißig, den sechsten des Monats Juni, Vormittags zehn Uhr, erschien vor mir, Franz Rudolph von Monschau Beigeordneten des Ober-Bürgermeisters von Köln, als Beamten des Personenstandes, die Jungfrau Wilhelmina Borgmann, zwei und zwanzig Jahre alt, Standes Hebammenschülerin wohnhaft zu Cleve(?) jetzt hier in der Gebähranstalt welche mir ein Kind männlichen Geschlechts vorzeigte und mir erklärte, daß dies Kind den fünften des Monats Juni des Jahres tausend achthundert neun und dreißig, des Abends um xxx Uhr geboren sey zu Köln in der Gebähranstalt von der unverheiratheten Christina Bourtscheidt, vier und zwanzig Jahre alt, Standes Dienstmagd, gebürtig zu Sürth, Kreis Köln wohnhaft zu Köln, in der Spielmannsgasse(?), im Hause Nro. 9, und erklärte ferner, diesem Kinde der Vorname Johann, werde gegeben werden.
Diese Vorzeigung und Erklärung haben Statt gehabt in Beiseyn des Herrn Theodor Schmitz, sieben und sechzig Jahre alt, Standes Dekan(?) an der Gebähranstalt wohnhaft zu Köln, und des Herrn Johann Heinrich Schmitz, acht und zwanzig Jahre alt, Standes xxx Gewerbe, wohnhaft zu Köln, und haben vorbenannter erklärender Theil sowohl als diese beiden Zeugen, nach ihnen geschehener Vorlesung, gegenwärtige Urkunde mit mir unterschrieben.

Ongetrouwde moeder: het gebeurt meer dan eens in mijn familie. Dit is wel één van de weinige keren dat het kind niet achteraf gewettigd werd. Soms gebeurt dat door iemand die manifest niet de vader kan geweest zijn, vaker door iemand die zeer wellicht wel de vader was, zoals hier bij het huwelijk van Johann Bourtscheid:

Huwel. Joannes Bourtscheidt & Joanna Maria De Belder (1868)-2.jpg

Voor wie het niet zo goed kan lezen:

In het jaar achttien honderd acht-en-zestig, den negentienden februari ten elf uur voormiddag, voor ons ondergeteekenden schepen […] zijn openbaarlijk ten Stadhuize gecompareerd Joannes Bourtscheidt, oud achten en twintig jaren vergulder, geboren te Köln, Pruisen […] en wonende te Gent Brusselscheveste […] en Joanna Maria Constantia De Belder oud twintig jaren, kleermaakster […] welke comparanten ons hebben aanzocht over te gaan tot de voltrekking van het huwelijk onder hun beraamd […] verklaren wij, uit naam van de wet, dat, door den huwelijksband vereenigd zijn Joannes Bourtscheidt en Joanna Maria Constantia De Belder. Verder hebben comparanten te kennen gegeven dat er van hun beide te Ledeberg op dry en twintigsten Januari achttien honderd acht en zestig geboren is een kind genaam Elvira Maria de Belder, welke dochter zij verstaan door dit huwelijk te willen wettigen […]

Terloops trouwens: Brusselsevest in Gent, iemand een idee? Nu bestaat er zo geen straat meer, maar volgens de Indicateur de la ville de Gand van 1840 liep de Rempart de la Porte de Bruxelles van de Porte de Bruxelles (Brusselsepoort, Keizerpoort) naar de Porte de St. Liévin (Sint-Lievenspoort).

Sint-Lievenspoort_en_Keizerpoort,_Ghent,_Belgium_-_Map_1649

De Keizerspoort lag aan het uiteinde van de Brusselspoortstraat en de Ketelvest, en de Sint-Lievenspoort waar nu de stadsring (Keizersvest) kruist met de Sint-Lievenspoortstraat.

Dus de Brusselsevest is het stukje ring tussen Brusselspoortstraat en Sint-Lievenspoortstraat:

Brusselsevest

Hierboven het plan van Saurel in 1878, trouwens, en kijk eens hoe schoon het Baudelopark er bij ligt, met nog aan twee kanten water:

Baudelohof

…maar genoeg afleiding! Terug naar Duitsland!

Ik zou zeer graag de antecendenten van Christina Bourtscheidt weten. Het archief van Keulen staat gedeeltelijk online, maar (dedju) niet het stuk geboorten van 1817. Met het instorten van het archief in 2009 was ik al een beetje bang dat het weer een historie zoals het archief van Ieper zou worden (dat quasi volledig verdwenen is in de Eerste en Tweede Wereldoorlog), maar blijkbaar zouden er van alle relevante stukken microfilms in de Barbarastollen liggen.

En natuurlijk hebben de Mormonen de films ook. Maar ze staan niet online, en het kost geld om ze te bestellen en dan te moeten gaan lezen in één van hun Family History Centers. Grr.