Connor, Lev en Risa hebben elk op hun manier inividueel en samen ervoor gezorgd dat de wereld niet langer zomaar zonder nadenken omgaat met het unwinden.

Het eerste gevolg van wat ze deden in het eerste boek, is dat de maximumleeftijd voor unwinden is verlaagd van 18 naar 17. MAar dat lost absoluut niet alle mogelijke problemen op, integendeel.

Minder aanbod van kinderen die op legale manier in stukken verdeeld worden en geredistribueerd, zorgt voor een stijging van de kost, en voor meer orgaanpiraten. En achter het hele unwinden zit een wellicht miljardenbusiness, die meteen een resem PR-campagnes inzet om allerlei nieuwe amendementen te laten stemmen: onvrijwillig unwinden van lastige kinderen zonder zelfs de toestemming van hun ouders, automatisch unwinden van gevangenen, dat soort dingen.

En we komen Cam tegen. Cam is een soort moderne Frankenstein, gemaakt van bij elkaar geplakte onderdelen van 99 kinderen. We volgen hem van zijn verward ontwaken, waar hij enkel in metaforen lijkt te kunnen spreken, tot zijn afzonderlijke onderdelen genoeg gecoördineerd zijn dat hij gewoon kan communiceren. Hij is enorm intelligent, ziet er prachtig uit, en loopt met enorm veel vragen rond — niet in het minst of hij wel een mens is.

Er is ook nog Miracolina, een meisje dat in dezelfde situatie zat als Lev: van bij de geboorte bedoeld voor een unwind, en Starkey, een vieze op macht beluste kerel, en Nelson, een jeugpolitieagent die door Connor in de luren was gelegd helemaal in het begin van het eerste boek en dat zo slecht verwerkt heeft dat hij een orgaanpiraat is geworden met een soort wraakcomplex.

Het is zoals bij de Skinjacker-trilogie: er komen alsmaar karakters bij, en Shusterman slaagt erin om ze uniek en consistent en interessant te houden. En ze, elk op hun manier, te laten groeien. (Iets dat in sommige andere boeken — *KUCH* veronica roth *KUCH* — niét zo evident is.)



Reacties

Eén reactie op “Unwind Dystology #2: UnWholly”

  1. Ik heb toen ik Shusterman leerde kennen eerst de Unwind-reeks gelezen en toen de rest, en de twee eerdere reeksen die je las vond ik beter. Maar ik snap wel dat deze in de VS er populair is. Intussen heb ik ook wat ander werk van de man gelezen: “Challenger Deep” is erg goed maar een totaal ander soort concept, “Dry” leest snel weg maar is nogal voorspelbaar, de ‘Dark Fusion’ trilogie (bewerking van Medusa, Roodkapje en het Lelijke Eendje) is wel geinig maar eerder middle school en toch wat minder, en ik zit middenin de “Antsy Bonano” trilogie (ook middle school), die een goede vertelstem heeft, en toch ook eerder middle school is. Wel benieuwd naar Bruiser, Game Changer en wat korte verhalen … Het komt er wel eens van.