• Gelezen: The Apocalypse Codex

    Kijk nu, wheels within wheels: Bob Howard heeft al wat anciënniteit, en doet zijn werk meer dan degelijk. Dat wil zeggen dat hij promotie zou kunnen maken — en er zijn verschillende mogelijkheden om vooruit te raken: meer naar de ambtenaar-kant, meer naar de management-kant, of meer naar de, eum, nog  andere kant.

    Ray Schiller, leider van een Amerikaanse megachurch  lijkt zich in de entourage van de premier te wurmen. The Laundry kan daar officieel geen onderzoek naar beginnen wegens precedenten, en dus wordt er (uiteraard!) een mouw aan gepast. Bob Howard en twee externe “assets” (denk Modesty Blaise en Willie Garvin) op avontuur in Amerika, tralala.

    Voor de rest is het een vervolg op de vorige boeken, vind ik het goed, en ziet het er naar uit dat het bijna gedaan zal zijn met de serie, denk ik. Nog een boek of twee misschien?

    [van op Boeggn]

  • Voor de kindjes

    Wie eens geen zin heeft om zelf een verhaaltje voor te lezen bij het slapengaan:  

  • Als het goed is mag het ook gezegd worden

    Ik heb zo’n elektrisch gedoe als fiets: een groot gemak, maar een merde om te laten repareren.

    De velomaker een straat verder weigert er in de buurt van te komen — ik een kunne da nie, dad es mé gompjoeders en al jonk — en voor het minste moet ik dan ook een afspraak maken met de winkel waar ik het ding gekocht heb.  In het beste geval kan ik hem dan een dag of twee drie later binnen steken, en ben ik hem maar een dag of twee kwijt.  Lastig, dus.

    Een tijdje geleden had een collega mijn achterbinnenband lek gereden en was hij erin geslaagd om het lek te dichten met een rustine, maar gisterenochtend was het weer prijs.  En ’s avonds moest ik ergens zijn waar ik de fiets voor nodig had, en dus was het kak miserie verdju-tijd.

    Tot ik via “fiets herstelling aan huis gent” in de Googles bij een reparatiedienst online  uitkwam. Contactformulier ingevuld, minuten later een bevestiging per mail gekregen, een uurtje later stond die mens op mijn werk.

    Fiets bekeken, een lakoniek “oh, ’t is een elektrische”, op een soort staketsel met een grijptang gehesen, op zoek gegaan naar de aansluiting van batterij naar motor, kabeltje losgehaald, wiel uitgehaald, nieuwe binnenband, wiel terug, kabel weer in, remmen afgesteld, hoplaklaar. Ik denk dat het geen tien minuten heeft geduurd, en geen gezever over wat dan ook.

    Een immens groot gemak, en dat ik denk dat ik een nieuwe velomaker gevonden heb.

    Update 16/7/2016: of toch niet.  De mens  van die winkel plots blijkt  een perfect akelige exponent van het online anoniem bashen te zijn. Bleh. Ik zoek wel iemand anders.

  • Slim

    Ik loop al heel de week ziek. Niet besmettelijk of zo, en mits zeer veel drinken en twee soorten pijnstillers in schandalige dosissen wel houdbaar.

    En dan doe ik vanavond het allerstomste ter wereld: naar een ding gaan en daar vijf uur niet drinken en geen pijnstillers meenemen.

    Ze mogen mij met het groot huisvuil meegeven: dat wordt minstens een nacht en een dag afzien. Zwaar afzien.

    Ik denk dat ik deze keer maar eens wat stalen binnensteek bij het labo, om te zien hoe erg ik eraan toe ben.

  • Case closed

    Voilà, iedereen mag naar huis gaan. Bewijs dat de evolutietheorie precies is wat het zegt te zijn: alleen maar een theorie.  

  • Beurp

    De pillen tegen het één geven mij het zuur, en de pillen tegen het ander maken overgeefachtig.

    Ik ben dat eigenlijk beu, eigenlijk.

    Maar kijk, in een ideale wereld is Donaat Deriemaeker gewoon weer op tv. En op De Ideale Wereld ook, dat treft.

    Wat een sympathiek personage, zelfs.

  • Vlieg op de muur

    Oh, hoe graag zou ik een vlieg op de muur geweest zijn tijdens de vergadering waar het over de communicatie over de N-VA-strategie door Sith Lord @sthbracke ging.

    Zou het er ijzig stil geweest zijn? Zou er geroepen en getierd zijn? Zouden er veel mensen zich afgevraagd hebben waar ze met die Bracke naartoe moeten, die toch altijd al een beetje een tang op het N-VA-verhaalvarken was? Precies wít zou zo’n Theo Francken of zo’n pakweg Geert Bourgeois gedacht hebben?

    En precies hoé pijnlijk moet dat nu zijn, met zo’n Valère “ik krijg er geen stijve van” De Scherp in de rangen?

    Oh, en hoe lang, vraag ik me af, voor het gespind wordt als een complot door de mainstream media?

    Eigenlijk wel eens grappig, zo’n “Wie gelooft die mensen nog”-moment live zien ontstaan.

  • Trek

    We hebben zonet naar een Star Trekfilm gekeken, met Zelie en Louis. Geloof het of niet, maar de kinderen hadden nog nooit iets van Star Trek gezien!

    Na afloop kon ik terloops tegen Louis zeggen dat we alle  afleveringen van alle  Star Trekseries die er ooit  van geweest zijn (ja, ook The Animated Series) staan hebben.  

    Zijn ogen: ik wou dat ik opnieuw twaalf jaar kon zijn.  

  • Gelezen: The Last Firewall

    Gedomme, dat ik dit eerst gelezen heb, en niet de voorgangers. Nu ben ik helemaal gespoilerd voor  Avogadro Corp: The Singularity Is Closer Than It Appears  en  A.I. Apocalypse. Spijtig, want er gebeuren allemaal dingen in die ik graag had gelezen: een jaar zonder internet, het ontstaan van artificiële intelligentie (emergent, niet gecreëerd), en alles. Ah well. Ik heb ze toch maar gekocht en op de leeslijst gezet.

    Ik moest bij The Last Firewall regelmatig denken aan The Turing Option:  Harry Harrison en Marvin Minsky (dé! Marvin! Minsky!) die in 1993 een boek schreven over 2023, met artificiële intelligentie en een mens-machine-interface en alles.  De ideeën waren dacht ik interessant, maar voor zover ik het mij herinner, trok The Turing Option zelfs in de jaren 1990 al op niet veel, en toen konden de technologievoorspellingen nog min of meer plausibel overkomen. Ik vermoed dat het nu totaal onleesbaar is geworden: de ideeën waren zo ongeveer het enige dat de moeite waard waren, want de personages en het verhaal waren al helemaal banaal.

    In The Last Firewall komen dingen terug die elders ook al gezien zijn, natuurlijjk. In The Turing Option zat bijvoorbeeld ook iemand die alleen kan gered kon worden door deels machine te worden en een robot met een fractal architectuur. Hier en daar zag ik gelijk verwijzingen naar Battlestar Galactica. En ik herkende veel William Gibson, of toch William Gibson zoals ik mij hem herinner van toen ik hem bijna dertig jaar geleden las.

    In het kort: we zijn ergens tussen nu en The Caves of Steel. Er zijn AI’s, die bewustzijn en persoonlijkheid hebben, maar die geen volwaardige burgers zijn. Ze krijgen een klasse naargelang hun “rekencapaciteit” (I-II-III-IV-…), en mogen pas een klasse hoger gaan als hun “reputatie” goed genoeg is. Asimov’s wetten bleken onhaalbaar onpraktisch, en dus werken ze met sociale controle en reputatiepunten, die te verdienen zijn door goede werken te doen en in het algemeen een constructief lid van de maatschappij te zijn. Aan de mensen-kant: althans in de Verenigde Staten  moeten mensen niet meer werken. AI’s en robots doen al het werk, en mensen kunnen, als ze dat willen, gewoon geld van de staat krijgen en in hun vrije tijd om het even wat doen.

    Dat zo’n situatie rijp is voor mogelijke conflicten: nogal duidelijk.

    De meerderheid van de mensen hebben neurale implants waarmee ze op het net gaan en met elkaar communiceren en alles. Het hoofdpersonage, Catherine Matthews, is voor zover we weten uniek: zij kreeg als baby zo’n implant, en kan er dingen mee doen die andere mensen niet kunnen. Voeg daaraan toe dat ze heel haar leven allerlei Oosterse gevechtssporten en meditatie en zo doet: ‘t is plots Neo meets Lisbeth Salander. Die op een avond een robot die aangevallen werd, redt, maar daarbij twee mensen dood doet en op de vlucht slaat.

    En oh ja, ondertussen waren er honderden ogenschijnlijk random gekozen doden in de hele VS. En is er een anti-AI-partij die gevaarlijk wordt.

    Nee, behalve degelijke korte-termijn-science fiction is het gewoon ook een aangenaam boek om te lezen: fijne personages, een spannend verhaal, actie, en alles. En voor géén geld: kopen, dus.

    [van op Boeggn]

  • Dix ans de garantie sur CHAQUE cheveu implanté

    Ik kreeg dit als voorfilmpje bij een ander filmpje op Youtube. Machtig!

  • Awkward

    Er zijn een paar vriendinnen van Zelie op logement. Ze zitten allemaal samen in het achterhuis.  

    Conversatie:

    Screen Shot 2013 08 29 at 21 46 52

    Ahem ja.  

  • Armed & dangerous

    In het kader van keuken en dingen, en ook wel van zaken die al twee maand geleden besteld waren en pas eergisteren op de post gedaan door de leverancier (zucht):

    Mes!

    Ah ha! Een mes! Nee, wat zeg ik? Twee messen:

    Mes!

    En met mijn naam erop, zelfs:

    Mes!

    (Er konden verdorie maar 15 karakters op.)

  • Gelezen: The Fuller Memorandum

    Geen overduidelijke pastiche meer, zoals The Atrocity Archives en The Jennifer Morgue, maar gewoon een echt boek met echte personages die al eens geïntroduceerd werden. Op de wijze van een spionagethriller van Anthony Price.

    Eens kijken hoe dat zit met de chronologie… yep, ‘t is wat ik dacht: er zitten een paar jaar voelbaar kwaliteitsverschil tussen dit en de voorganger.

    Nog altijd geen grote literatuur, maar wel allemaal wat volwassener, had ik de indruk.

    Bob Howard wordt op een ogenschijnlijk eenvoudige opdracht gestuurd, er valt een onverwachte dode waardoor er een intern onderzoek tegen hem start, zijn vrouw komt wat getraumatiseerd terug uit Amsterdam, en zijn baas verdwijnt op mysterieuze wijze. En ‘t is allemaal in het kader van CASE NIGHTMARE GREEN, het einde van de wereld dat er zeker aan zit te komen maar ‘t is nog niet zeker wanneer maar ‘t is wél zeker dat het er echt aan komt.

    Er is niet zo enorm veel te vertellen over het verhaal zonder het allemaal te spoilen, dus eum: wie het vorige goed vond, zal dit ook goed vinden.

    En voor de zekerheid: niét te lezen zonder  de eerste twee gelezen te hebben, ook, wegens dat het allemaal op elkaar volgt en in elkaar haakt.

    [van op Boeggn]

  • Zo’n zuigding

    We komen denk ik ondertussen redelijk dicht bij het punt dat het écht moeilijk wordt om nog dingen te vinden die we zouden kunnen kopen voor in de keuken.  

    Zo’n sous-videspel is op komst, en nu heb ik er alvast bij gekregen voor mijn verjaardag:

    Jawel, zo’n zuigding. Ik had geen biefstuk of zo bij de hand, of iets anders dat dringend vacuüm verpakt moest worden, en dan maar een koppel tomaten gepakt. Ha!

  • Laat maar komen Grietje!

    Hoera, hoezee, holadiejee, nog een jaar erbij, tralala!

    Heelwelmerci voor alles, iedereen. En al.  

    Er waren ongetwijfeld ook allemaal dingen waar ik een Ongezouten Mening over zou moeten hebben (bbqr, kloutparty, miley cyrus en al), maar de meningen kunnen allemaal den boom in.