Leve mensen die zichzelf niet serieus nemen!
-
⁂
-
Ik vond het een mooi contrast, in mijn interwebs deze ochtend. Aan de ene kant Stromae (“compatriotes, alles goe?“):
Aan de andere kant:

Why can’t we all just get along? en alles. 🙂
(oh en ook: de cognitieve dissonantie bij Stromae was ook wel redelijk ahem: een publiek van mooie jonge mensen die uit volle borst de meest deprimerende teksten mee staat te kelen, dat moet wel iets doen met een mens, op den duur — Doe Maar indachtig)
⁂
-
Ik kwam thuis en Sandra was weg! Het schijnt is ze met Zelie naar Barcelona!
Zie mij hier nu zitten!
’t Is gelukkig geen drukke agenda: morgen met Anna naar zwemmen en scouts wat boodschappen doen en koken en zo, en Louis gaat naar een feestje. Zondag op de één of andere manier 25 kilometer ver van Gent geraken met de fiets voor een training van Jan, en maandag op de één of andere manier Jan en Louis met een uur tussen naar hun breakdanceles brengen.
⁂
-
De elektrische fiets heeft het weer opgegeven. Error code E0008, eentje die niet in de handleiding staat maar die wel een handige uitleg geeft op het display: ga naar dealer.
Om de zes maand of zo, zonder mankeren. Een ingebouwde timer, denk ik, die om de 2000 of zo kilometer ploink! tijd om de velomaker nog eens wat geld te doen verdienen zegt.
Afspraak dinsdag, en we zullen zien wat we zullen zien. Ondertussen zit ik met een fiets die 90 kilo weegt en geen enkele ondersteuning geeft, en een slechte rug. En zondag moet ik met Jan over en weer naar Hol Van Pluto, Uithoek van Oost-Vlaanderen, een uur fiets.
Mleh. Een gemak als het werkt, een merde als het niet werkt.
⁂
-
Zo lachen met de Hollanders jong. Da’s niet meer grappig, het is nodeloos kwetsend. Uitlachtelevisie, van het laagste dat er is in de wereld. Ze zouden zich moeten schamen. Trrr.
Mhuhuhu. 😀
⁂
-
Ik viel zo ongeveer van mijn stoel: er staat in de krant zowaar een bericht over rijkdom en vermogen waar er over mediaan gesproken wordt en niet over gemiddelde.
Rijkdom in België is ongelijk verdeeld “bloklettert De Standaard”, gelijk dat dan gezegd wordt. Het rijkste vijfde van de Belgen heeft 61% van het totale vermogen in België in handen, en het minst rijke vijfde van de Belgen heeft maar 0.2% van het totale vermogen.
De helft van de Belgische gezinnen verdienen bruto minder dan 33.700 euro, maar het gemiddelde van de bruto jaarinkomens is wel 49.500 euro.
Voor wie die ongelijke verdeling aanschouwelijk zou willen zien:

Ahem ja.
Meer in Structuur en verdeling van het gezinsvermogen: een analyse op basis van de HFCS, alhier.
⁂
-
Toen we hier kwamen wonen, bleek de muur van de koer een snelbouwsteenviezigheid te zijn aan één kant. We gingen dat dan wel eens opkuisen, dan eens, en voorlopig zouden we er een beetje clematis proberen laten tegen groeien.
En we lieten ook goede grond aanvoeren, en ik heb er gras op gezaaid (geen zoden voor ons, nee meneer mevrouw), en daar was veel onderhoud aan om dat proper te houden, maar de kinderen hebben er toch even van genoten, lang geleden:
’t Is nooit echt gelukt, die tuin te donker, teveel zaagwespen, te vochtig, enfin vanalles wat: de planten hebben het niet echt lang overleefd.
De klimop, die leek de eerste jaren ook niet veel te doen. En toen kwam het moment dat we definitief besloten dat we verder gingen verbouwen, en dat het dus niet de moeite meer zou zijn om de koer/tuin te onderhouden. Al het gras ging in de winter toch dood, en dit was de toestand toen ik het opgaf om het onkruid te wieden:
En dan bleek dat de klimop op een paar jaar tijd heel de muur had ingenomen, van helemaal onderaan tot helemaal bovenaan, tot in het dak van de buren en de verlichtingskoepels van de andere buren. En dat er geen doorkomen meer was aan waar ooit een gemanicuurd grasveld was geweest. Let op de afgesneden klimop net onder de muur, en waar hij aan het afsterven was boven die lijn:
Was dat vorige jaar? Of anderhalf jaar geleden? Ik weet het niet. In alle geval: nu, na de zomer, bleek dat de klimop overal zat. Het was alsof we hem nooit op een hoogte van een meter zeventig of zo hadden afgesneden: weet tot in het dak van de buren, bijna door het venster van de keuken, érg. En waar ooit grasveld was: een soort ziedende massa winde en citroenmelisse.
En dan kwam deze namiddag de buur van aan de achterkant langs om te zeggen dat de klimop weer eens in zijn koepels zat, en of hij er wat aan mocht sleuren — en dan kwam ik thuis, en was heel de klimop weg:
Zucht. It’s one o’them circle of life things, I guess.
⁂
-
Zo wijs: ik kan me niet herinneren dat ik Margaret Thatcher ooit zo menselijk gezien heb.
⁂
-
Op controle bij dokter oogmeester, en wat graadt gij? Neen, niet dat ik een leesbril of zo moet kopen, maar wel: zeer regelmatig op controle komen vanaf nu, wegens alsdat mijn netvlies er niet zo koosjer uitziet, en dat dat allemaal niet zo gezond is, en risico op dit en op dat, enfin: niet leutig.
Ik kreeg ook al een voorproefje, met van die oogdruppels dit mij knoerten van pupillen geven en alles wazig doen lijken:
Ik zou dat toch niet graag zijn, blind. En alles.
⁂
-
Geen idee eigenlijk waarom ik zo lang “vals” vanille-ijs gemaakt heb volgens het recept van Ben & Jerry en niet echt vanille-ijs.
Ja, ’t is gemakkelijk en er moet niets warm gemaakt worden, maar uiteindelijk, met een beetje handeling, is het echt ook niet véél ingewikkelder: een liter melk met 150 gram suiker en een opengesneden vanillestok op het vuur zetten, twaalf eierdooiers met 150 gram suiker tot een ruban kloppen (wistjedatje van de dag: “ruban” komt van “ringband”, dankuwelgeendank), de ondertussen wat zachte geworden vanille uit de pot halen, zaadjes eruit schrapen en bij de melk doen, melk doen koken, al goed roerend in de pot met de ruban smijten, het geheel terug in de pot en terug laten opwarmen tot ge met uw vinger in de dinges gedoopt over een houten lepel kunt gaan en dat het niet meer naar beneden druipt (porter à la nappe, zeggen ze daartegen in de boekskes), en dan direct direct op ijswater laten afkoelen.
Ik heb de ene helft direct na afkoelen in de ijsmachine gekapt en dan halverwege ook nog een een kwart liter room bij gekapt, en de andere helft afgesloten in de frigo gezet om een nacht te rijpen. Eens zien wat het verschil is tussen de twee.
⁂
-
Kapotlachen.
⁂
-
The Mote in God’s Eye is een klassieker in het algemeen, maar ook een klassieker in het first contact-genre: mensen komen voor het eerst aliens tegen. Toen ik het uit had, dacht ik meteen aan die andere first contact-klassieker: Murray Leinsters First Contact.
Uit –houd u vast– 1945, en verdacht hard lijkend op een zeer goede Star Trek-aflevering: ook iets vaag militair-zeemacht-achtig, ook een universal translator, ook aliens, ook een spannend verhaal, ook een leutige pointe op het einde.
De atmosfeer is erg vreemd: de mensen op het schip Llanvabon komen aliens tegen, voor het eerst in de menselijke geschiedenis, en hun eerste zorg is dat de aliens de weg naar de Aarde zouden kunnen vinden en dus de menen vernietigen. En hun eerste veronderstelling is dat de aliens net dezelfde bekommernis zullen hebben. En dat blijkt ook zo te zijn.
Mexican stand-off, maar dan met twee. Raken ze er uit? Overleeft iedereen het? Kort en goed, zoals ik het mij herinnerde. Alleen het einde had wat minder gimmicky mogen zijn: mijn tienjarige ik vond het veel beter dan mijn 33 jaar oudere ik.
⁂
-
Gisteren naar Hol Van Pluto (Mechelen) getert, anderhalf uur vergaderd, en teruggetert.
Enfin, “getert”: gereden dus. Niet zelf, wegens geen rijbewijs, maar met Fijne Collega Jan mee in de C4 van het werk. Vertrekken met 20% marge op de voorspelde tijd, en tóch nog tien minuten te laat toekomen: awoert verkeer, awoert Antwerpen, en awoert allemaal asociale en domme mensen die malgré met de auto moeten gaan als het nét zo eenvoudig is met het openbaar vervoer!
Nee, wij zijn niet met het openbaar vervoer gegaan, neen. Google zei ons dat we dinsdag om twintig voor elf ’s avonds zouden moeten vertrokken zijn om daar woensdag om 10 uur toe te kunnen komen:
Omdat Google uiteindelijk ook maar Amerikaanders zijn, en wat weten zij van openbaar vervoer in Vlaenderen, was ik deisndagnamiddag toch ook eens naar de NMBS getrokken.
Ja, vandaag zeggen ze dat er wél een verbinding is, en dat er mits twee of drie overstappen op een dikke twee uur te geraken is, maar op de één of andere manier zei de opvolger van AriDisk mij dinsdag dat ik mij een ei mocht gaan bakken wegens dat er geen verbinding was.
En dus vandaar per auto. Ook omdat het gemakkelijk is, ook, natuurlijk.
En laat allemaal mijn hoofd gerust, ik ga al elke dag op en af naar mijn werk met de velo. Als ik nog groener zou zijn, groeit er rammenas uit mijn oren.
Maar goed, dus. Vergaderd en terug in Gent. Telefoon van Sandra dat ik vers geld moet overschrijven op de zichtrekening omdat het al Het Einde Van De Maand is, en dat er kosten moesten gedaan worden voor takelwagens vermoed ik en garagisten en alles.
Ik op zoek naar zo’n Digismurf-bakske van de bank (een nieuwe bankkaart, die was nog niet bekend bij de app op de telefoon, ge wilt het niet weten), mijn kaart erin pleuren… ah.
Waar is mijn kaart? In mijn portefeuille, daar ga ik van uit. Waar is mijn portefeuille? Waar hij al jaren zit, ga ik van uit: in de rechterbuitenzak van mijn palto. Dit is een reconstructie van hoe de rechterbuitenzak van mijn palto er gisteren rond 14u uitzag:
en dit is was de inhoud ervan:
Ziet: géén portefeuille. (Full disclosure: er zat ook een briefje van vijf euro bij, maar dat heb ik vandaag opgedaan aan Wilde Excessen Bij De Vrouw Van De Bakker — eentje met garnaalsla, ja, wit, nee, geen groenten, dankuwel — niet dat het belangrijk is voor het verhaal.)
Géén portefeuille. Wég portefeuille. Geen idee waar het ding zou kunnen zijn: in mijn bureau gezocht, ’s avonds thuis gezocht, niets gevonden.
En als het begint verkeerd te lopen, dan loopt het allemaal verkeerd natuurlijk: opgestaan en mijn kopfoonoren kwijt, naar beneden gegaan en mijn kookvest onvindbaar, aangezet naar het werk zonder muts op: aaargh.
Toegekomen op het werk, nog gezocht: niets.
Dat ik mijn identiteitskaart zou moeten laten vernieuwen (die nogmaar juist vernieuwd was) en dat ik een nieuwe bankkaart en een nieuwe kredietkaart en een nieuwe siskaart en een nieuwe kaart voor het stadsarchief en een nieuwe gratis-met-De-Lijn-wegens-gehandicapte-kaart zou moeten vragen, tot daar. Maar al! die! andere! brol! die in mijn portefeuille zit! en die ik in geen jaren weggesmeten had! Die zou ik ook kwijt zijn! Aaargh!
Maar geen paniek, geen paniek, wie weet komt hij nog wel uit.
Update: portefeuille was uit mijn zak gevallen in de auto. Stomme auto’s ook altijd.
⁂
-
Allen daarheen!
Érg hard tegelijk zitten cringen en lachen. Viel me onder meer op, naast die mysterieuze Italiaanse dame die niets zei:
- alles wordt tatsj!
- we gaan verder in laagjes technologie die onzichtbaar is, denk aan Google Glass en Google Watch en zo
- onze drijfveer als mens om nieuwsgierig te zijn!
- for instance-a in Instagram you will-a have-a totsj tags
- het belang van het onderbewuste en hoe realiteit meestal als belangrijkst gezien wordt terwijl er heel veel in ons onderbewust omgaat
- je ziet eigenlijk dat jongeren die met hun handen bezig zijn, potentiële nieuwe rocksterren kunnen worden
- hoe kunnen we mensen terug rust geven? we zijn twentyfourseven connected en mensen verliezen in de rush hun creativiteit
- dat we ons lichaam gaan kleden om meer kracht te krijgen… en manieren vinden om ons lichaam te decoreren
- nou… eh… de trends zijn er heel veel, maar waar het heel erg belangrijk is, is om het ook te gaan doen, nu (..) dus doenkers daar hebben we behoefte aan
Dertig aanwezigen in een vergaderzaaltje in op het eerste gezicht een doorsnee bedrijfje. International Trend Watcher of the Year.
“Trendwatching is een heel mooi vak, er doen heel veel mensen aan mee, dus iedereen kan trendwatcher worden”, zei een heel intense dame in het begin van het filmpje. Tot daar ben ik volledig mee. “Da’s natuurlijk geweldig”, vervolgde ze.
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Veel respect voor de mensen die zoiets opzetten — ze doén het maar hé, da’s beter dan in uw trekzetel blijven zitten hé — maar jongens toch. Zou er geld te verdienen met een functie van trendwatcher-watcher?
⁂
-
De auto is kapot! Kapot!!!
Vanmorgen gaf hij de geest, en de garagemens zei dat er bij de duizend euro kosten aan zijn, voornamelijk omdat hij zowat volledig uit elkaar moet gevezen worden en dan, na vervanging van een minuscuul goedkoop stuk, weer in elkaar moet gebricoleerd worden.
Gnyaaaargh.
Okay, die auto is ver voorbij zijn planned obsolescence-periode, maar toch. Er is weinig waar ik nu even weinig zin in heb dan in geld geven aan een andere auto om onze lelijke oude Fiat Multipla-oud-model te vervangen.
Vooral omdat een andere wagen er één moet zijn waar plaats is voor zes mensen en bagage, en dat dat allemaal zo enorm veel geld kost. En neen, klapstoeltjes met een keuze tussen koffer of passagiers is geen optie.
Zucht, zucht, zucht.
⁂








