• Oogkleppen

    Tiens, zou Mersch een vertaling gemaakt hebben van Kahneman?

    Het klinkt in alle geval wel zo, gelijk.

  • Israël

    Hallucinant kwartier van de dag: een "debat" over Israel en Gaza, tussen de guignol van Joods Actueel, Bert Anciaux en een meneer die tot 2003 nog journalist was geweest in de regio. Gemodereerd door Tom Lenaerts, die het zich allemaal ook anders had voorgesteld.

    De helft propaganda of leugens, de helft nonsens en platitudes, en elk moment dat -zuiver per toeval denk ik- iemand een halve vraag had waar iets mee aangevangen kon worden, stapte Tom meteen over naar iets anders.

    En dan, om het plaatje compleet te maken: het segment voor de reclame afronden met een greep uit de internet commentaren over de al dan niet binnenkorte Belgische begroting.

    Om nog eens overduidelijk te maken wat voor kleine, kleine probleempjes wij hier hebben.

    Normaal gezien lukt het nochtans meestal in de Kruitfabriek om een min of meer degelijke discussie te voeren, maar hier liep het helemaal in de soep.

  • En waarom niet PVDA+?

    RTEmagicC Hoe durven ze 600x800 08 jpgN-VA is groot geworden op onvrede, en op de sterke debat-, interview- en spelletjesprestaties van Bart De Wever, zie ik dat een beetje goed?

    Op een paar jaar tijd, eigenlijk. Met een klein kader competente en gedreven mensen, maar vanuit een achtergrond van duffe Vlaemsche  vendelzwaaiers (met excuus aan alle vendelzwaaiers) die verweesd waren achtergebleven nadat de wel-progressieve Volksunieërs overgelopen waren naar (Open)VLD, sp.a-via-Spirit, CD&V en andere. Aangevuld door al dan niet platte opportunisten en overgelopen Vlaams Belangers, zouden kwatongen zeggen.

    Een vreemde mengelmoes van Vlaams-Nationalisme en separatisme en liberalisme en progressief denken, maar ze zullen het mij vergeven: een groot deel van de mensen die voor N-VA stemmen doen dat niet vóór het partijprogramma, maar tégen “het België van Di Rupo” of tégen andere partijen.

    Hoe goed zou het niet zijn om PVDA hetzelfde te zien doen?  

    Ik zie hem al een tijd in allerlei debatprogramma’s opdraven, en het is bijna grappig hoe de mensen rond hem nerveus worden. Ik heb er redelijk op gelet, maar voor zover ik het me herinner, heb ik nog niet veel mensen hem horen counteren op inhoudelijke argumenten.  

    En ja, PVDA heeft recent nog een fout begaan met dat hele Resist-verhaal, maar  voor de N-VA-kerels of die keer met de man van Joods Actueel, gaat het altijd over Pol Pot en Noord-Korea. Ik heb de indruk dat dat is zoals Bart De Wever verwijten dat hij een fascist is die nog op de foto heeft gestaan met Le Pen. Er is geen sprake van de bal te spelen, ze spelen niet eens de man, maar het verleden van de partij.

    Ik persoonlijk, ik vind dat die mens Peter Mertens sympathiek overkomt op televisie en in debatten. Ik geloof hem als hij spreekt. Van wat ik zie op het internet en rond mij, vind ik dat PVDA gelijk goede dingen doen met Geneeskunde voor het Volk.  

    Zou dat mogelijk zijn, om een bredere partij te maken? Die pakweg 10-15% haalt volgende keer? Ik zou het wel wijs vinden, denk ik. En ik heb alvast het boek van die mens gekocht, ik ga me eens informeren zie.  

  • Koer, voor/na

    Ik was het al een beetje vergeten hoe het er vroeger uitzag: ’t is raar hoe rap dat kan gaan.

    Eergisterenavond:

    Vandaag:

    (En zeggen dat die hele rechterkant tot nog niet zo lang geleden een gemanicuurd en regelmatig afgereden grasveldje was, waar elk onkruid uit gewied werd. Sic transit.)

  • Gaat daarmee naar den oorlog

    Collega’s met moustache. Ja, daar linksonderaan is er ook eentje. Echt waar beloofd.

    Fijne collega's Andrew, Ron, Pieter, Anthony, Jan en Mark

  • De koer is leeg

    Geen foto’s bij de hand wegens donker, maar neem het van mij aan: de koer is leeg.  

    Dat is zo opluchtend, ge kunt u dat niet inbeelden. Die frigo die daar stond, al die dingen die mij verwijtend aankeken van “ge hebt ons gekocht en jaren en jaren en jaren en jaren bijgehouden en verhuisd en meeverhuisd en herverhuisd, en nu staan wij hier in de regen en het mos, awoert”: ze zijn weg.

    Morgen verder in het achterhuis puin ruimen. Boeken in het rek zetten, en dan beginnen klasseren aan de boeken die ik in eerste instantie opzij had gezet op stapels “niet houden”.  

    Afijn, this too shall pass, en al.  

  • Overuren

    Ai oei ai oei: ik sleep mij van bet achterhuis naar de trekzetel om toch een uur of twee te bekomen.

    En dan terug naar het achterhuis, want tegen morgen moet er daar vanalles definitief geklasseerd zijn, want morgen komt er iemand met een remorque dingen naar het containerpark brengen.

    Morgen, als het een beetje lukt, is onze koer weer min of meer groot huisvuilvrij. En zijn de grote plaatsinnemers in het achterhuis weg.

    En geraak ik misschien van die barst in mijn hart af als ik al die dingen zie liggen waar ik voor gespaard en gewerkt en gewroet heb, en die geen lens ter wereld nog kan gebruikend wil hebben computers, computers, computers, kapotte frigo, halfcompleet speelgoed, kapot tapijt, kapotte bureaustoel… aaargh.

    update 1u20: nope. ’t Zal niet gaan. Met de beste wil van de wereld, maar genekt door mijn rug. Ah well: het zal blijven bij een grotendeels lege koer.

  • Bosklas

    Louis zit in het zesde leerjaar, en het zesde leerjaar gaat op bosklas.  Een week Durbuy, ik hoop dat hij het fantastisch en onvergetelijk vindt.

    Louis is misschien wel van onze vier kinderen degene die het minste lawaai maakt. En ja, het huis is altijd wat minder vol als er één van de kinderen ergens naartoe is. En toch: ik vind het extra leeg als Louis er niet is.  

    Ik mis hem verschrikkelijk.

    Nog twee dagen.

  • Trigger warning voor vegetaristen

    Jazeker.

    [via]

  • These are not the droids you’re looking for

    Zo wijs:

  • Antwerpen: the training wheels are off

    Zeg, is het daar nu eigenlijk al helemaal in het slop gereden in Antwerpen? Ik heb het nieuws niet meer zo aandachtig gevolgd, maar voor zover ik het in mijn hoofd zitten had:

    • N-VA meer stemmen gehaald dan sp.a+CD&V, dus aan zet om coalitie te vormen
    • sp.a: wij doen niet mee zonder Groen — niet moeilijk, want als Groen in oppositie “mag” blijven terwijl sp.a “moet” meespelen met De Wever, is Groen volgende keer de grootste of tweedegrootste partij van Antwerpen  
    • N-VA: Peter Mertens van PVDA martelt hoogstpersoonlijk Noord-Koreanen, of tenminste hij is een ringleider van extreem-links staatsterrorisme, of tenminste hij ondersteunt het, of tenminste hij heeft een tijd geleden een brief gekregen van een kennis in Noord-Korea — wat er ook van weze: die radicalen van Geneeskunde Voor Het Volk en zo, daar kunnen wij échte Vlaemingen niet mee werken.  
    • Groen: wij doen niet mee zonder het BAM-tracé weer op tafel te gooien — niet moeilijk, ze zeggen al de hele tijd dat dat een breekpunt is
    • N-VA begint aan een soort beleidstekst, geeft Groen ergens op een verloren nacht in het weekend alvast het stukje over mobiliteit waar staat dat het BAM-tracé onbespreekbaar is
    • Groen herhaalt dat ze dat niet zien zitten
    • N-VA smijt Groen buiten
    • sp.a-CD&V zegt dat het niet serieus is,  dat N-VA een doorslagje van zijn verkiezingsprogramma schrijft, het nog wat aanscherpt, en dat een formatienota of een voorstel van discussienotie of godweetwat noemt
    • N-VA: “Oh als het zo zit, beschouw dan maar dat dat voorstel helemaal weg is, we beginnen van nul af aan.”
    • “Hoe, eerst Groen buitenkuisen omdat ze het niet eens zijn met een nota, en nu die nota zélf in de papiermand smijten?”
    • “Patrick Janssens saboteert ons waaaa waaaa”
    • Patrick Janssens: “ah okay, voor mij hoeft het niet hoor gast, als ik zogezegd zou saboteren, doe het dan maar zonder mij.”
    • CD&V zegt dat zij eigenlijk ook liever zonder Groen zouden besturen maar dat ze wel samen blijven met sp.a. Oh, en ook: dat ze in geen geval in de oppositie willen gaan zitten.  

    Dat is voor zover ik het in mijn hoofd heb, gekleurd door de socialistische Belgique à papa PS-staats belastingen mainstream media, natuurlijk.  

    Maar is dat mijn idee, of zit het daar nu redelijk vast, in Antwerpen?  

    En is dat mijn idee, of paste dat niet echt in het plan? Ik heb heel de tijd al het idee dat het daar zeker nog een paar maand moest aanslepen. Dat er een politieke impasse moest zijn, maar niet helemaal, met openingen en mogelijkheden, dat er kon gegist worden en geschoven en over en weer gediscussieerd.  

    Dat het pas tegen pakweg de lente van volgend jaar zou mogen zijn dat het helemaal vast zat, zodat ze daar dan gewoon Liesbet Homans aan het hoofd van een voorlopig bestuur konden plaatsen? Zo van  “Ah ja, we gaan nu midden 2013 toch niet meer verwachten van de Leider Van De Onderbuik Van Vlaanderen dat hij in de  krabbenmand van Antwerpen zou moddercatch gaan spelen, terwijl hij de Moeder Aller  Verkiezingen  moet gaan leiden?”

    Ik vind dat eigenlijk allemaal dieptriestig.  

    De kracht van verandering, waar blijft die nu eigenlijk?  

    Of was dat “de kracht van verandering op voorwaarde dat we de absolute meerderheid hebben want compromis en conversatie, daar doen wij niet aan mee”?

  • I love the Jabba chai and it loves me

    De twee dingen waar het internet het meest handig voor zijn:

    1. Moh, kijk nu! Dat is, dingsken, allez, ik zou het duizend keer zeggen, toe deh, die gast van in den tijd De Man Van Atlantis, allez gedomme, en hij was ook op Dallas en die keer in The A-Team, ghaaaaa wat is zijn naam gnnnnn!!  
      (Alan Fudge, weten we nu, en de combinatie Google – IMDB – Wikipedia bespaart mij een uur of twee dedju allez jong ik heb dat geweten  per avond)
    2. You the wannadawant, you ada wannawant, oe, oe oe. //  
      Afar lamore come in tjatoe! Skopje Skopje misko (boem) Skopje Skopje miskopja quo! //

      Of, zoals in het reclamefilmpje voor suiker tegenwoordig:  I love the [tumdiedum] and it loves me
      (twee woorden + “lyrics” en Google bespaart mij de schaamte om iets mee te staan zingen met woorden waar ik niet zeker van ben)

    I love coffee, I love tea
    I love the Java Jive and it loves me
    Coffee and tea and the java and me
    A cup, a cup, a cup, a cup, a cup (Boy!)

  • Boeken klasseren, deel 4

    Euh ja ’t is voor niemand interessant behalve voor mij (en dan nog!), maar het is dus wél iets waar ik al jaren naar uit aan het kijken was: de dag nadert dat al mijn boeken in een bibliotheek zullen staan, hoezee!

    (Nu ja, alle boeken die ik besloten heb te houden, dus.) (Wat een hele, héle stapel minder is dan het totaal van de boeken die hier lagen, slik.)

    Achter de rug:

    • Science Fiction & Fantasy (alfabetisch op auteur)
    • Biografieën (alfabetisch op onderwerp)
    • Geschiedenis (chronologisch op periode)
    • Werkgerelateerde zooi (alfabetisch op titel)

    Nu aan bezig:

    • Andere non-fictie (alfabetisch op auteur)

    Nog te doen:

    • Godsdienst en gelijkaardige (alfabetisch op onderwerp)
    • Andere fictie (eerst op taal, dan alfabetisch op auteur)
    • Wijvenboeken en brol (alfabetisch op het pseudoniem van de persoon die zich zogezegd auteur noemt)
    • Woordenboeken en andere naslagwerken (op onderwerp)
    • Koffietafelboeken en zo (op grootte)

    En dan moet ik nog eens voor van die kaartjes zorgen om tussen de categorieën te steken.

    En de kamer aankleden met licht en verf aan de muur en zitgelegendheid en alles. HA!

  • MTV zegt het zoals het is

    Ware woorden.

  • Bestuursakkoord

    We hebben een bestuursakkoord in Gent. Al een paar dagen, maar nu is het pas in de openbaarheid.

    In de rapte, dingen die me opvielen:

    • Er komt een verplicht inburgeringstraject vóór Roma steun krijgen van het OCMW. Geen idee hoe wettelijk dat afdwingbaar is, Europese Unie zijnde en zo, maar wél een goed idee. En er wordt extra aandacht geschonken aan de kinderen,  which is nice. (En natuurlijk zeggen ze dat ze gaan proberen verder druk te zetten op de niveaus die aan de grond van het probleem iets kunnen doen, maar hey, ze kunnen maar proberen iets te doen, vermoed ik.)
    • Als ik het goed begrepen heb, wordt het lichtplan herbekeken. Ik kan “Enkel als het zinvol is, worden gebouwen verlicht” niet anders lezen, ik.
    • Ik was zowaar ontroerd als ik deze las: “Voedselverlies wordt vermeden. Er wordt gekeken hoe de Voedselbank kan samenwerken met de Gentse horeca, organisaties en bedrijven.” Een veilige manier om overschotten in restaurants en onverkocht voedsel in grootwarenhuizen ergens nuttig te krijgen: hoera!
    • “Het stadsbestuur zal erop staan dat het mee zeggenschap krijgt over het beleid en  de investeringen in het openbaar vervoer die door De Lijn in de Gentse regio worden  ontwikkeld. Dit moet onder meer concreet gestalte krijgen door een apart  directiecomité voor de Gentse  regio waarin het Gentse stadsbestuur een directe  vertegenwoordiging krijgt.”  Lovenswaardig en verschrikkelijk hard nodig, maar ik kan me in geen honderd jaar inbeelden dat die kiekens van De Lijn dat ooit gaan toelaten.
    • Gent gaat helemaal voor het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Personenwage). Er komt aan de rand van de stad (in de verre toekomst weliswaar) en ring van Park & Ride-parkings, en eens die er is, worden de invalswegen vernauwd. Yes.
    • Er komen fietsservicepunten en perslucht in de muur hier en daar. Wijs.
    • Ik zie niet goed hoe ze het gaan doen, maar de afrit van de autostrade die nu nog in het midden van de stad uitkomt, zou alleen nog in een Park&Ride uitkomen, en de rest zou afgebroken worden. Dat zou dan maken dat het blauwe een parking wordt (op verschillende niveaus, vermoed ik?), en dat al het groene één park wordt. Dus dat we weer een écht Zuidpark hebben in plaats van wat strookjes gras links en rechts van een autostrade:

    Park

    • Het hele gebied binnen de ring wordt zone-30. Wohohow.
    • Er waren al wat pilootprojecten, maar kijk:  de stad gaat elke school helpen met het opstellen van een schoolvervoerplan.
    • Ik zie in puntje 4.11 “We gaan voor de uitbouw van een wetenschapspark op The Loop.” — lees ik daar dat het Rijvisscheparkwetenschapspark afgevoerd is, of is dat een nieuw?
    • Bij elke nieuwbouw met meer dan 20 wooneenheden, moet 1 op 5 sociale huurwoningen worden. Neen aan ghetto’s, goed zo.
    • Da ne stek maat: “Om te vermijden dat sociale huurders in nieuwbouwprojecten nog jaren door de  modder moeten lopen, zal de Stad Gent een projectleider aanstellen voor het  ontwerpen en het aanleggen van het openbaar domein bij sociale huisvesting. Deze  kan de taak van de Vlaamse Maatschappij voor Sociale Woningbouw (VMSW)  overnemen.” — het was redelijk schaamtelijk soms, hoe de woningen al helemaal klaar waren, maar de wegen ernaar niet wegens Vlaemsch.
    • Ook geen idee hoe realistisch en hoe betaalbaar, maar het zou wel wijs zijn, met al die winkels die twee troosteloos lege verdiepingen hebben boven het gelijkvloers, en al die winkelstraten die ’s avonds troosteloos leeg zijn: “Via een stimuleringsbeleid willen we wonen boven winkels aantrekkelijk maken,  bijvoorbeeld door een premie te geven voor eigenaars die deze ruimtes willen  verhuren aan een sociaal verhuurkantoor of het stedelijk huurkantoor.”
    • YUIYYYYYYYY: het Baudelohof wordt heraangelegd en uitgebreid tot tegen de Leie door de  Baudelokaai af te sluiten. Het blauw is een straat die door de vorige legislatuur al afgeschaft was, het groen zal er deze keer aan geloven. Fantastisch, want er wordt redelijk wat sluipverkeer als een fuik naar onze straat geleid (in het rood), terwijl dat eigenlijk een woonerf is.

    Park2

    • Kijk nu, open dinges-initiatieven: “Het stadsbestuur zet in op de vermindering van de administratieve lasten van alle  lokale ondernemingen o.m. via digitalisering en begeleiding. De stadsorganisatie zal  haar openbare databases digitaal ter beschikking stellen zodat toepassingen kunnen  ontwikkeld worden ten behoeve van de Gentenaars en de Gentse ondernemingen.”
    • Als dit er nog niet was, kan ik me inbeelden dat dat wel nuttig zou zijn: er komt een  permanent sectoroverleg  met de horeca. Handig voor evenementen en werken en alles, peins ik zo.
    • Democrazy zal content zijn: “We onderzoeken waar een middelgrote pop- en rockzaal kan komen in Gent, en  zetten de nodige stappen voor realisatie. Indien mogelijk komen de kelders van het  oude Wintercircus daarvoor in aanmerking.”
    • Ik had er al van gehoord, maar kijk, ’t staat in het bestursakkoord: “We willen de Leopoldskazerne aankopen en onderzoeken welke rol deze in de  toekomst kan spelen als broedplaats voor de creatieve ondernemers en kunstenaars,  als vestigingsplaats voor ateliers, repetitieruimtes, galerijen en bedrijven die actief  zijn in de creatieve economie.”
    • Oh, fantastisch: “Gentinfo wordt uitgebouwd tot een meer complete informatieve front office. Gentinfo  is niet alleen telefonisch en per email te bereiken, maar krijgt ook fysieke loketten in  de wijken en deelgemeenten.” Die mensen zijn zó goed!
    • Wijs: “Het achterste deel van de Blaarmeersen, aan de overzijde van de vijver, wordt  uitgebouwd als zone voor natuurrecreatie en sluit aan bij de Snepmeersen en de  Assels, twee prachtige natuurgebieden. Naast de ’bijenboerderij’ op de oude  skiheuvel, kan rond de heuvel een beperkte ’kinderboerderij’ worden uitgebouwd,  waarbij de dieren meteen ook voor een natuurlijk beheer zorgen.”
    • Toeristenbussen zouden uit het centrum gehouden worden. Yay!
    • Tiens kijk, het schuthok verdwijnt uit het Citadelpark.

    Morgen nog eens herlezen, denk ik.  Maar zo op het eerste gezicht: onder de indruk.