• In shock

    Ik kwam thuis, ik stak een spaghetti in mijn hoofd bij wijze van avondeten, en ik ging kijken innhet achterhuis. Daar was vandaag gewerkt: er zou een stopcontact of twee bij komen in de bibliotheekkasten, en er kwam licht boven op de kasten.

    En toen kwam ik binnen en zag ik alle boeken van één kast weg zijn, en alle middelste planken van alle andere kasten leeg en alle boeken die opzij stonden om weg te doen samen met alle boeken die uit de kasten waren gehaald op de vloer samen gezet en aaargh ik kreeg een halve hartstilstand.

    Ik ga nu even in foetushouding liggen.

    Morgen kan ik het allemaal een plaats geven, denk ik.

  • En dan nu de gouwleider aan zet, denk ik

    Er was een voorstel om het Pieter De Coninckplein te herdopen naar het Herman De Coninckplein.  

    Bart De Wever vond dat voorstel van alle voorstellen die hij in zijn hele carrière ooit heeft gehoord, en hij heeft er heel veel gehoord, één van de domste. En hij moet ongetwijfeld enorm veel domme voorstellen gehoord hebben: hij voegde er nog aan toe “en dat wil wat zeggen”.  

    Tom Lanoye schrijft een fijn stuk als repliek, dat ik met plezier wat knippenplak.

    Welke initiatieven heeft Bart de Wever in 2012 voorgesteld in het Vlaams Parlement, waar hij de grootste fractie leidt? Welke vieringen heeft hij aangekaart bij de Vlaamse regering, waar hij deel van uitmaakt? Welke initiatieven heeft hij bepleit in de bijna afgelopen Antwerpse coalitie, waar hij ook al deel van uitmaakte? Hij was zelfs lid van het kartel dat de Schepen van Cultuur leverde. Hebben wij één bevlogen voorstel mogen horen? Eén betoog, tenzij dat ’de anderen’ — dit keer niet Elio Di Rupo of de Walen, maar alle Vlaamse kunstenaars tezamen — zich meer moeite moeten getroosten om Conscience te eren?

    Ik voel me niet aangesproken. Ik ken en bewonder Conscience genoeg om op iedere barbecue van de Nieuw Vlaamse Elite, van VOKA tot Waregem Koerse, een gesprek over hem aan te gaan. Desnoods alleen over zijn biografie. Hij kreeg bij voorbeeld een Belgische staatsbegrafenis en rechtstreekse subsidie van koning Leopold I, uit dankbaarheid voor zijn rol bij het buitenkeren van de Hollanders in 1830. (Voor alle duidelijkheid, in deze roddelzieke tijden: ikzelf vraag en krijg al jaren geen subsidie, tenzij voor mijn zonnepanelen en mijn dubbele beglazing. Daarbij heb ik het niet over mijn bril, maar over mijn nieuwe woonst.) (En oh ja: ik betaal, als identitair getermineerde Vlaming en dus bedrijfsleider van mijn eigen naamloze vennootschap, over al mijn auteursrechten de volle pot van 33 procent. Zonder morren. Ik ben nu eenmaal van het principe ’breedste schouders, zwaarste lasten’. Ik wel. Nu het VOKA nog, en UNIZO, en de rest van al onze identitair getermineerde Vlamingen.)

    Mag ik er overigens op wijzen dat een andere overleden literaire grootheid, Hugo Claus, De Leeuw van Vlaanderen heeft verfilmd? Meer eer kun je als auteur een andere auteur niet bewijzen. Zelfs Adriaan van Dis speelde mee. Akkoord, die film leek op een slechte aflevering van Monty Python. Maar het gaat om het gebaar. En veel meer viel er niet te maken van die hele Leeuw van Vlaanderen. Historisch gesproken is dat zeer zeker een mijlpaal, maar een groot leessucces zie ik het niet worden bij de Twitter-jeugd, van om het even welke politieke strekking. Daarvoor is het literair gesproken —ik zal mij respectvol uitdrukken — een hallucinant lachwekkend kutboek. Veel meer hield ik van Consciences echte meesterwerk. Het weergaloze drama De loteling. Ook verfilmd overigens. Met Jan Decleir in de hoofdrol. Nog zo’n onwillige artiest.

    Kunstenaars iets verwijten wat je zelf niet doet… Bikkelen om de sjerp van burgemeester terwijl je twee andere hoge stoelen gewoon bezet houdt — en dan toch anderen uitschelden voor ’elite’… Indien de flamingantische kerkfabriek één catechismus kent, dan is het deze. Ik ken geen club ter wereld die zich zozeer beroept op de eigen taal en de eigen cultuur, en die de dragers ervan zo categorisch belasterd en verdacht maakt. Bij voorbaat en categorisch. Omdat ze weigeren mee op te stappen in een separatistische subcultuur.

    (Natuurlijk dat De Wever of wie dan ook van N-VA hier geen reactie op zal geven behalve misschien even nonchalant de schouders ophalen.)

    (Of, als het echt met een Latijnse spreuk moet — al heb ik de indruk dat hij dat tegenwoordig niet zoveel meer doet — wellicht iets in de zin van de minimis non curat  prætor.)

  • Ik was een beetje kapotjes

    Ge moogt dan al plannen en doen: het is pas als de boeken er staan, op de planken, dat het een beetje een idee geeft van wat en hoe.

    Uiteindelijk vandaag van toch maar besloten om alle non-fictie bij elkaar te kappen. En alle alternatieve geschiedenis bij science fiction & fantasy te smijten.

    En ook om alles een kast of zo op te schuiven, en om te proberen om pockets en hardcovers toch maar door elkaar te zetten. Waardoor ik plaats verlies, zeker dat, maar wat het alfabetisch zetten meer, euh, alfabetisch maakt.

    En dan nu even doodstuiken, denk ik.

  • Kristofferson II

    Hazeker, dat het een fijn optreden was. Bij stem is hij al een hele tijd niet meer, en een gitaarvirtuoos zal hij ook niet meer worden, maar de nummers maken alles goed. 

    En zijn jongste dochter Kelly was er ook bij, zo schattig dat dat was!

    Er is een hele reeks Greatest Hits doorgedraaid (Me & Bobby McGee, Sunday Morning Coming Down, Help Me Make It Through The Night), Best of All Possible Worlds, The Silver Tongued Devil and I, …) en een hele reeks minder bekende die hij wel meer live doet (Darby’s Castle, Here Comes That Rainbow Again, Nobody Wins) en een aantal recentere dingen (van zijn laatste plaat kan ik mij alleen het liedje over Ramblin’ Jack Elliott herinneren, van Closer to the Bone was er From Here to Forever).

    We hebben veel gelachen (toen zijn dochter gebaarde en oogrolde bij “He’s a pilgrim and a preacher, and a problem when he’s stoned” uit The Pilgrim – Chapter 33, ha!), ik hield het — zoals altijd, trouwens — niet droog bij Jody and the Kid, ik stond op armafstand van de mens zelf, a good time was had by all

    Ik heb alleen heel erg veel medelijden voor meneer Kristofferson, dat hij morgen in Tilburg en daarna in Engeland opnieuw  diezelfde irritante Hollandse superfans voor zijn neus zal hebben, met de meneer die elk nummer een halve seconde te vroeg mee-“zingt”, en de mevrouw die begot een beschilderde klomp met een fles wijn erop meehad.  

  • Kristofferson

    Hoe vaak gebeurt dat, dat een mens een levende legende kan zien in het echt?  

    Wij gaan vanavond naar deze meneer kijken:

  • Apparaat

    Een hele dag vrijaf genomen, vandaag, om de dochter moreel te ondersteunen bij het laten insteken van een apparaat.

    Afgehaald op school, eerst een soepje gaan eten (veel anders lukte niet, met die getrokken tanden), een geforceerd geposeerde foto getrokken waar er een bordje stond “neem hier een foto” (toon uw tanden! uw tanden!), en dan naar de orthodontist getogen.

    Photo opportunity

    Daar was het allemaal teleurstellend vlug en pijnloos gedaan: tanden gepoetst met een soort polijstmiddel, zetel in, BDSM-mondstuk in, afzuiging in mond, tandglazuur voorbereid, lijm erop, blokjes erop, ijzerdraad erin, rekkers rond de blokjes, honderden en honderden en honderden euro’s in cash betaald, geforceerde glimlach bevolen (méér tanden! méér!), foto genomen en hopladiejee:

    Apparaat

    Volgende week nog een stuk doen, en dan twee jaar of zo aan een stuk geen appel of ribben kunen afkloven, vier keer per dag tanden poetsen, rondlopen met een halve ijzerwinkel in haar mond.

    Maar ’t is voor een goed doel!

  • Links van 5 september 2012 tot 29 november 2012

    corsix-th – Open source clone of Theme Hospital – Google Project Hosting
    This project aims to reimplement the game engine of Theme Hospital, with the capability of loading assets including graphics and levels from the original game.

    Revenge of the Reality-Based Community | The American Conservative
    I know that it’s unattractive and bad form to say “I told you so” when one’s advice was ignored yet ultimately proved correct. But in the wake of the Republican election debacle, it’s essential that conservatives undertake a clear-eyed assessment of who on their side was right and who was wrong.

    Looking to the Future: 8 Science Fiction Movies to Watch for | Movie News | Movies.com
    Since this is a science fiction column, how about we do a little time traveling? After all, 2012 is just about over — so what awaits us in the years ahead? Although smaller films are surely going to emerge at festivals, here are eight science fiction films coming out within the next year or so that may very well deserve your valuable time and money. Since we're using a time machine (and because this is the Internet), I will also prejudge each movie without having seen a frame from most of them.

    A Handsome Atlas: Wildly Awesome Data Visualizations from the Nineteenth Century
    Zo mooi.

    Stoya™, Not-cool things to do, bro… Part 1
    Before you try to tell me that it’s because I take my clothes off for a living, let me tell you that this started way before I was 18. Let me tell you that every single woman I know has at least one truly terrifying story of street harassment and a whole bunch of other stories that are merely insulting or annoying. Let me remind you that in a room of pornography fans, who have actually seen me with a dick in my mouth and who can buy a replica of my vagina in a can or box, I am treated with far more respect than I am walking down the street.

  • Och here dat kind

    Vrijdag neem ik een dag vrijaf, voor Zelie.  

    De dutsin moet naar de orthodontist: haar melktanden vielen maar niet uit. Ze hebben de afgelopen dagen eerst haar onderste kiezen en dan haar bovenste uitgetrokken, en nu moet er een apparaat in haar mond gevezen worden.  

    ’t Zal morele steun worden en zo, want ze ziet het gelijk niet helemaal zitten.  

    (En een geluk dat we verzekerd waren, want het is godmiljaarde niét goedkoop, zo’n ingrepen. En allemaal in cash te betalen ter plaatse, als ik dat goed begrepen heb.)

  • fml

    Muziek speelt op de Sonos van op Spotify; Last.fm verzamelt dat en stuurt elke week naar Twitter wat de meest beluisterde artiesten zijn in huis.  

    De helft van de tijd — wat zeg ik, negen keer op tien — zit er ergens een kink in de kabel, want de grootste hoop van wat ik beluister komt al een eeuw niet meer op Last.fm terecht, maar wat er wél doorkomt…

    AAAAARRRRGH ZELIE

    Gewoon ter info: de kinderen luisteren ook met mijn account, hier thuis. Voor de duidelijkheid hé.  

  • Een gemak als het doet wat het moet doen

    Gegeven: een dikke 400 pdf-files van telkens een bladzijde of vijftig. Die ik graag zou willen lezen op mijn cyberPad in mijn comic-lezer, wegens dat dat eigenlijk handiger is dan een pdf-lezer.  

    Er zijn voor al die dingen duizend manieren om het te doen, maar dit is hoe ik het nu aan het doen ben:

    Eén:

    find . -iname '*.pdf' -print  -exec sh -c 'mkdir "${0%.pdf}"; mv "$0" "${0%.pdf}"' {} \;

    Vind alle pdf-en, maak een folder aan met de naam van de pdf minus “.pdf”, en verplaats die pdf telkens naar die folder.

    Twee:

    find . -iname '*.pdf' -print  -exec sh -c 'convert -density 300 -resize 50%  "$0" "${0%.pdf}.jpg"; rm "$0"' {} \;

    Vind alle pdf-en, converteer die naar jpg met Imagemagick (eerst wat groter zetten met die hogere density en dan de helft verkleinen, want anders zag het er niet zo proper uit), en verwijder de pdf.

    Drie:

    find . -type d -mindepth 1 -print -exec sh -c 'zip -r -j "$0.cbz" "$0"' {} \;

    Vind alle directories en zip daar de inhoud van in een cbz, tralala.  

    Ik wou dat ik kon zeggen dat het op een ik en een gij gedaan was, maar helaas: die conversie naar PDF, dat duurt echt wel een eeuw.

  • Eenvoudige garnaalkroketten

    We waren gisteren zalm aan het maken, en daar moesten garnalen voor gepeld worden. Enfin ja, ’t is te zeggen, “we”. Sandra was garnalen aan het pellen voor haar eigen zalm-met-garnalenrecept (hoe en wat moet ze dan maar eens op haar eigen weblog zetten, ’t is in alle geval heel lekker), en ik vond het gelijk zonde dat het pelsel van de garnalen zou weggekieperd worden.  

    Een bouillon trekken, dacht ik.  

    Of nee, wacht: ik zie al jaren mensen garnaalkroketten maken op televisie, hoe moeilijk kan dat zijn om dat zelf te maken?

    Recept, recept, recept… duizend kookboeken en zo op één twee drie geen recept gevonden. Internet in de rapte bekeken, maar niets naar mijn goesting gevonden, en wat er was zag er zo complex uit en had allemaal ingrediënten die wij toch niet in huis hadden.  

    Dus dan maar zelf iets in mekaar gebrouwd. We gaan ze straks opeten, het schijnt van iemand die er al van proefde vanmiddag, dat het wel gelukt is.  

    Ingrediënten

    • een kom garnalenschelpen, van ik schat ergens tussen een kwart kilo en een kleine halve kilo grijze garnalen
    • een halve verlepte selderstronk die nog in de frigo lag
    • een grote wortel die eenzaam in de lade van de frigo lag
    • een ajuin
    • een blik tomaten in blokjes
    • een klein blikje geconcentreerde tomatenpureedinges
    • 250 gram gepelde garnalen
    • een dikke geut witte wijn (een glas of twee, denk ik)
    • een scheut cognac
    • een paar glazen water
    • boter
    • bloem
    • melk
    • chapelure
    • eigeel
    • peper en zout,  cayennepeper

    Werkwijze

    1. Een soort fumet maken.

    • wortel schrapen en in schijfjes doen, ajuin pellen en in stukken snijden, selder in stukken snijden
    • wat boter en olijfolie in een sauteuse doen, groenten even aanbakken
    • garnalenkarkassen bij de groenten doen
    • na een paar minuten blussen met witte wijn
    • blik tomaten en tomatenpuree erbij kappen
    • beetje cognac bijgieten en bedekken met water
    • deksel op de pot zetten en op een zacht vuurtje laten staan (een half uur of zo? geen idee)
    • door een zeef gieten en laten afkoelen

    2. Een soort velouté/béchamelachtige dinges maken

    • een half pakje boter, meer bloem dan ik ooit in een roux gezien had, mengen tot een roux
    • afgekoeld vocht met vissmaak toevoegen (dat ziet er wegens die tomaten roodachtig uit)
    • mengen tot een dikke (dikke!) saus, eventueel wat aanlengen met volle melk (en dan ziet dat er –it’s magic!– gelijk tomatenkroketinterieur uit)
    • op smaak brengen met peper en zout en cayennepeper
    • genoeg laten opkoken tot de smaak goed zit, al roerend met een klopper dat het niet aanbrandt
    • van het vuur halen, een handje kaas bijsmijten en 250 gram gepelde garnalen
    • mengen en uitkappen in een platte bakschotel (wij hebben er eentje die juist  groot genoeg was om een min of meer garnaalkroketdikke laag te hebben — zo’n ding dat we normaal gezien bijna niet kunnen gebruiken wegens niet hoog genoeg voor wat dan ook van ovenschotel)
    • laten afkoelen, bedekken met vershoudfolie, en in de frigo ermee
    • een dag laten staan

    3. Kroketten draaien (hier heb ik foto’s van genomen!)

    De opgesteven mengeling omkippen op een snijplank en met een mes in kroketachtige vormen snijden (het hielp om mes onder het warm water te houden, want met al die garnalen erin was het niet evident snijden)

    Vulling uitgekapt

    De vulling eerst in in gewone bloem draaien, dan in  een mengsel van eigeel losgeklopt met een beetje water, en daarna in chapelure — dat geeft dan zoiets:

    Gepaneerd

    …en the aftermath  ziet er ongeveer zo uit:

    Het slagveld

    Frietvet opzetten op 180 °, garnaalkroket er voorzichtig in laten zakken:

    Spannend!

    Laten zitten tot het er min of meer klaar uitziet, uitlekken op keukenpapier:

    Klaar!

    Opengesneden:

    't Ziet er alvast niet verkeerd uit

    Dat zag er niet noodzakelijk verkeerd uit.  

    update: smaak ergens tussen garnaalkroketten en de coquilles Saint-Jaques die mijn moeder maakte, vooral denk ik wegens de cayennepeper en de cognac. Textuur van binnen- en buitenkant: ik vond niet dat dat veel perfecter kon zijn.

  • Doe eens een onverwacht verjaardagscadeau

    Er was eens, in 1991 in Kronberg in Duitsland, een simulatie van het Europees Parlement, alwaar ik uitgenodigd was als “observer”.  

    Ik werd er gedetacheerd bij de mensen die een krantje maakten. Dat werd nominaal gerund door twee Duitsers, maar die mannen hadden niet echt kaas gegeten van wat dan ook.

    Ik had dat allemaal al meer dan een paar keer gedaan, zo’n dagelijks krantje maken, en er liep een krankzinnige Luxemburger rond die ook zijn weg rond computers wist te vinden, en samen hebben wij ons meer dan goed geamuseerd, een week aan een stuk.  

    En dan was het een paar maand later en was het van hetzelfde in Luxemburg, en hebben we ons ook  bijzonder goed geamuseerd. En een paar maand later in Straatsburg opnieuw, en een paar maand later in Gent nog eens.  

    We zijn gedurende een tijd regelmatig over en weer bij elkaar op bezoek gegaan, ook toen hij van Luxemburg naar Aachen verhuisde, maar dan ging hij in het verre buitenland werken, met onder meer een hele reeks jaren in Finland.  

    En dan zagen we elkaar alleen nog op het internet: hij kwam wel tien keer per dag tevoorschijn in mijn Instant Messenging-dink, met de boodschap dat hij nu online was, en nu offline, en nu weer online. Een mail over en weer soms eens, maar we hadden elkaar al jaren niet meer gezien.

    Tot Sandra er vrijdagavond om halfelf plots mee in de living stond, bloody hell, bij wijze van verlaat verjaardagscadeau. (Het was de bedoeling om nog een vriend uit Ierland/Londen en een vriend uit Oxford mee uit te nodigen, maar wegens onverwachte omstandigheden van respectievelijk werk en jammerlijk overlijden van zwaar zieke grootmoeder stond er maar één in de living.)

    En dan was het plots zaterdagochtend halfzes, en stonden we boeren en scheten te laten op de koer, en dan was het zaterdagnamiddag en -avond, en was het gelijk het geen vijftien jaar geleden was, maar vijftien dagen geleden.  

    Het leven, meneer mevrouw, ’t is soms raar hoe dat gaat.  

  • WEEKEND!

    I’m just sayin’…

  • Alles is relatief, en alles

    Famous Last Words: “Gho ja, geen probleem, komt in orde.”

    Ik kan praktisch geen neen zeggen. Want dan weet ik precies wat er zou moeten gebeuren, en hoeveel werk kan dat maar zijn? Een uurtje of twee, maximum, en ’t is rapper dat ik het zelf doe dan dat ik uitleg aan iemand anders wat en hoe.

    En dan blijft dat liggen. En kweek ik dag na dag alsmaar grotere schuldgevoelens omdat het nog niet gedaan is. Tot het moment dat het niet meer kín uitgesteld worden, en dan is het op een uur of twee maximum gedaan, en ben ik zó opgelucht dat het dagenlange schuldgevoel eventjes, een half uur of een uur, misschien een namiddag of een nacht lang, vergeten is.

    Tot ik me plots herinner wat ik nog aan wie beloofd had.

    Recent gedaan: een affiche, een fotoreportage, foto’s op school, een artikeltje, een shop op tinternet, wat nieuwe css op een WordPress, een groepsfoto, een zelfportret, een interview af laten nemen.

    Nog te doen: een interview uitschrijven, een artikel nalezen, wireframes maken, een WordPress theme maken, een website afmaken. En de bibliotheek verder klasseren. En elke dag een foto van de dag op Gentblogt zetten.

    Ik hoop altijd dat als het laatste op de lijst gedaan zal zijn, er niets meer bijkomt. En altijd komen er dingen bij. Ik ben het zo beu, allemaal, soms.

    En dan zie ik weer iets waar ik mijn mond niet over kan houden. En komt er toch maar weer iets bij.

    Week, weekend, week, weekend, week, weekend. En nooit is iets 100% naar mijn goesting af, en altijd zag het er in mijn hoofd zoveel beter uit.

    Is dat bij iedereen zo? Ja, zeker?

  • …and so it begins

    Zelie is de helft van haar tanden getrokken vandaag: ze waren te groot, en ze kwamen er niet uit, en het waren nog geeneens haar definitieve tanden.

    Er dan maar uit, dus. En nen appareil ook, binnenkort.

    Dat is een beetje zoals echt écht groot worden, vind ik. (Het is ook schrikkelijk duur, vind ik, maar dat geheel terzijde.)