Ik kreeg een tijd geleden een telefoon van iemand van Telenet: dat ze voor mij, als trouwe klant, graag een geste doen.
En of ik Rex en Rio kende? Ja, zei ik, niet dat ik het verschil tussen de twee weet. Waarop de dame me uitlegde wat Rex en Rio is, in het lang en in het breed. Niet het verschil tussen de twee, maar heel de tijd “Rex en Rio”.
Het leek nog een eeuw te duren voor de mevrouw to the point kwam, maar uiteindelijk was het dit: ik kreeg Rex en Rio gratis. Ja, dat had ik goed gehoord, Rex en Rio helemaal gratis. Rex en Rio, die normaal gezien veel geld kosten, zou ik, als trouwe klant, helemaal gratis krijgen in de plaats van wat ik nu had. Enfin ’t is te zeggen, voor minder dan een euro verschil met wat ik op dat ogenblik had — een soort plus pack waar ik de naam al van vergeten ben.
Alle zenders die ik vroeger had, en alle series van HBO en allemaal recente blockbusters en alles, Rex en Rio gratis of bijna gratis, en of ik dat een goed idee vond, vroeg de dame. “Euh ja zeker?” was mijn reactie. En ook wel: “kan u dat allemaal nog eens per mail bevestigen?”
Ik heb geen mail zien passeren, maar kijk: later die dag stond er inderdaad Rex en Rio op mijn Telenetdoos, en was het inderdaad zo dat ik daar dingen gratis op kon bekijken.
Allez goed, dus. Ik content. Leve Telenet, en alles.
Tot gisteren, dat Sandra besloot om eens te snuisteren in het aanbod. Rundskop, dat had ze nog niet gezien, maar toen ze wou kijken, bleek dat er moest betaald worden: vier euro voor de HD versie — de vhs-kwaliteit-versie was wel gratis. (Iemand van Telenet op Twitter zei “Rundskop is enkel beschikbaar via Film à la carte. Deze is niet beschikbaar via Rex of Rio. ^CH” — uh huh.)
En dan begint Sandra rond te kijken, en blijkt dat eigenlijk alles van Rio betalend is. Rex (een veel kleinere selectie van films en zo), dat werkte wel. Ik naar mijn.telenet.be, en inderdaad: enkel Rex. Ik op zoek naar een mail van Telenet, en kijk nu, inderdaad, in de voor Gmail onbelangrijke mail geklasseerd:
Beste klant,
Op 07-11-2013 koos u voor:
Rex voor€ 14,95 incl. btw per maand
Nog veel Telenet-plezier!
Ugh. Ik heb er nu dus geen flauw idee van wat er met mijn factuur zal gebeuren. Ga ik in plaats van een nuloperatie voor dingen die mij wel interesseren (die HBO-series bijvoorbeeld) nu bijna 15 euro extra betalen per maand voor een reeks dingen die mijn niét interesseren? Ik weet het niet.
Wat ik wél 100% zeker weet, is dat er mij aan de telefoon beloofd was, keer op keer opnieuw, dat ik Rex én Rio zou krijgen voor minder dan een euro meer dan ik betaalde, en dat ik nu alleen maar Rex heb.
En wat ik wél zeker weet, ik dat ik mij helemaal bekocht voel, zelfs al zou ik die Rex “gratis” gekregen hebben.
Kaksituatie, want door de band ben ik meer dan content van Telenet. En hadden ze gebeld met de boodschap “sorry, uw huidig pakket bestaat niet meer, we gaan het moeten omzetten naar Rex en ge gaat een paar zenders verliezen maar er komt een reeks films bij”, dan zou ik gezegd hebben “ah ok, takkoord, niets aan te doen”. Maar neen: “Rex én Rio meneer, én Rio meneer”.
Ze hebben een boekhoudkundige operatie vermomd als een beloning — zelfs met expliciete verwijzing naar die Facebookgroep van mensen die zich bekocht voelden — om me twee kanalen af te troggelen en dingen door de neus te splitsen die me niet interesseren, dat is het gevoel dat achterblijft. En ze hebben me voorgelogen dat ik Rio ging krijgen.