Kijk, dit is zo één van die dingen waar ik lastig van kan lopen:

Gevolgd door de voorspelbare reacties van het voorspelbaar niveau — ene Leander De Baets brengt bij “ikke nie poepe, niemand nie poepe”, Bruno Janssen vindt “Léonard zijn ouders hadden beter ook celibatair geleefd, dan hadden wij van hem nooit last gehad”, Raf Daems brengt “dat da dan just die foto is van dat interview waarin hij vertelde dat hij die boomlange neger aan het ****** was in het stadspark” bij aan de discussie.
Iedereen heeft recht op een opinie, zeker dat, maar is het echt zo moeilijk om het debat te voeren op het niveau dat het verdient?
Vragen aan Léonard wat hij vindt over seks tussen homo’s is hetzelfde als tijdens een rechtszaak vragen aan een rechter wat hij vindt over kraken: ze hebben ongetwijfeld een persoonlijke opinie en mogelijke sympathieën, maar het antwoord zal voorspelbaar zijn.
Als er moet gediscussieerd worden over de officiële positie van de Kerk, dan zijn er voldoende documenten om een interessante discussie mee te beginnen, en is het niet nodig om er een karikatuur van te maken.
Met een valse analogie: stel u voor dat de paus zou verbieden om op industriële schaal mensen te martelen. En dat de reactie daarop zou zijn: schandalig! de paus weigert te eisen dat marteltuigen ontsmet worden! Zo gaan er miljoenen mensen sterven van ontstekingen!
De wereld is complex, en morele problemen zijn complex. Het gaat voor de Kerk om een afwegen van goed en kwaad. In verschillende gradaties: leven is heilig, maar het abortus kan om het leven van de moeder te beschermen; abortus mag eigenlijk niet, maar zou het niet méér kwaad teweegbrengen om legale abortus te bestrijden dan om het toe te laten?
Condooms uitdelen in Afrika, om het simpel te stellen, is dan voor de Kerk misschien wel het equivalent van ontsmettingskits voor marteltuigen uitdelen.
En voor u en mij is condooms verbieden (of niet aanraden) misschien wel een schandalige manier van handelen, en realpolitik-gewijs zou de Kerk het beter toelaten, maar wat iedereen lijkt te vergeten, is dat het Christelijke geloof nog altijd leeft in een wereldbeeld waar dit leven maar een klein onderdeel is van het geheel.
Neen, ik ben het daar ook niet mee eens. Maar dat is wel de context waarin de discussie gevoerd wordt, alvast van de ene kant.