• Een klassieker

    Vakantie! Hoera jolijt! Plezier en vermaak! Dolce farniente of net niet, in alle geval: niets moet en alles kan!

    …of nee, wacht, we gaan eerst een paar dagen Vreselijke Pijnen doen, waar ik uiteraard wel de Gespecialiseerde Pijnstillers voor heb, die min of meer helpen, maar waar na dag één ook de Vurte Bijwerkingen van komen.

    En dus is het dagen van Misselijkheid, Overgeefachtigheid en Afgangproblematiek. En als dat wat afneemt, gaan we gewoon naadloos over op Koppijn Tot In Mijn Wimpers. Van het genre “lezen? zot! mijn ogen bewegen doet pijn, laat staan nadenken.”

    Vakantie: een feest.

  • Quoth

    Tee hee.  

    PYYkT54

  • Wilde plannen

    Vreselijk veel stappen of zo zit er niet in wegens allerhande, dus met een paar dagen vakantie is het plan dan maar: boeken lezen! En spelletjes spelen!

    Met een beetje geluk zou  Persian Fire: The First World Empire, Battle for the West  binnenkort uit moeten zijn, en dan ben ik wat in dubio: verder doen met Horus Heresy, boek 13? Of verder doen met Les Misérables, boek 2? Of verder doen met Northland, boek 2? Of toch maar eens doorbijten en Dodger lezen?

    En dan spelletjes: uiteraard een aantal die we al veel gespeeld hebben (Small World, Ticket to Ride), maar ik ben vast van plan om deze vakantie toch zeker een paar keer Lords of Waterdeep, Genius  en Cosmic Encounter te spelen.  

    Euh ja, spannend. 🙂

  • Ding dong

    The witch is dead.

  • Game of Thrones s03

    ’t Is erg: ik heb al die boeken gelezen, ik weet dus wat er allemaal gaat gebeuren de volgende paar seizoenen op televisie (en miljaarrr  wat er nog allemaal gaat gebeuren!), en toch blijft het spannend en goed.  

    Misschien zelfs nog meer, want ik weet al wat meer van wat er achter de schermen aan de gang is, en wie wie is — House Bolton is een goed voorbeeld, uh hu hu hu.

    En ondertussen zou het 29 oktober zijn voor het volgende boek. Zucht.  

  • Kokeneten

    We hebben vandaag kokeneten gespeeld.

    Twee kippen in stukken gesneden, aangebakken in olijfolie waar de teentjes van vier bollen look in gebruind waren, laurierbladeren erbij, al schuddend witte wijn erbij om een emulsie te krijgen, deksel op pot: klaar!

    Ghee gesmolten, fijn gesneden look in gebruind, piment en twee blikken fijngemoesde tomaat erbij, kwartiertje laten koken, aubergineblokjes (gezouten, half uur lang uitgelekt) laten bruinen in de oven, basmatirijst bij tomaten, aubergine erbij, bakpapier erop, deksel erop, even laten opkoken en dan een minuut of tien laten sudderen, klaar!

    Tien ingrediënten, denk ik, simpel als bonjour om te maken, en meer moet dat niet zijn. De volledige recepten staan ergens in het zeer uitstekende  Moro The Cookbook: polo al ajillo  (kieken met look, dus) en aubergine and tomato pilav, dat ik overigens iedereen kan aanraden.

    En dan om af te sluiten een sabayon (4 eigelen, 4 eierdopjes suiker, 4 eierdopjes witte wijn, in achten kloppen).

    Ayup.  

  • Wonder

    Ik dacht, ik zet nog eens wat Stevie Wonder op.  

    En dan moet ik onvermijdelijk altijd denk denk aan die keer dat ze het spelletje “duw eens tijdens een live-optreden een blinde op het drumpodium en laat hem loos gaan” gingen spelen:

  • They’re hee-ere!

    Jaar na jaar wordt Boston Dynamics meer en meer Skynet:

    En als we dit kunnen zien, hoeveel zien we dan niet?

  • Verplicht genderplan voor universiteiten

    Wat krijgen we nu weer? Er gaan binnenkort een hele resem babyboomende professoren met emeritaat, en    minister van Wetenschapsbeleid Ingrid  “beseft dat het nu of nooit is” om meer vrouwelijke professoren aan te stellen.  

    Nu of nooit, echt waar? Twaalf jaar geleden was 10% van de professoren in Vlaanderen een vrouw, en nu is dat 20%, en aangezien er meer en meer vrouwelijke studenten zijn, is er weinig kans dat die trend zou stoppen.  

    Maar het is “nu of nooit”, blijkbaar. Dat wil dus zeggen, mevrouw de minister van Wetenschapsbeleid, dat als er nu  niet veel meer vrouwen dan mannen professor worden gemaakt, dat er nooit evenveel vrouwelijke als mannelijke professoren zullen zijn?

    Allez dan.  

    En die evenredige verdeling, is dat dan over de hele universiteit, of per faculteit, of per vakgroep? En geldt ze in beide richtingen? Moeten we ook een pariteit hebben in richtingen met overwegend mannelijke of vrouwelijke studenten?  

    Neem bijvoorbeeld de Vakgroep Dermatologie aan de UGent: 85% van alle personeel zijn vrouwen. Zes proffen, en maar één man. Kijk wat verder, en alle doctorassistenten en doctoraatsbursalen zijn vrouwelijk, alle wetenschappelijk personeel zowel van IWT als van FWO zijn vrouwelijk, van alle academische consulenten is er maar één man, en van alle administratief en technisch personeel is er ook maar één man! Mag volgens zo’n genderplan een vrouw daar dan voor de voorzienbare toekomst een carrière op haar buik schrijven?  

    Of moeten we het aan de instroom gaan regelen? Evenveel mannelijke als vrouwelijke assistenten-en-andere, in alle mogelijke richtingen? En, waarom niet, als we toch bezig zijn: evenveel mannelijke als vrouwelijke studenten in elke richting?  

    Professor Annemie Desoete van de Universiteit Gent gaf een paar jaar geleden dit antwoord op de vraag “hoe word ik professor?”:

    Als er een vacature komt voor ZAP (zelfstandig academisch personeel) kun je daar als doctor je kandidatuur voor insturen. Als je aangenomen bent (omdat je de beste kandidaat bent, meest overeenkomt met het vooropgestelde profiel e.d.) word je aangesteld als ‘ZAP’ docent  en kun je in Vlaanderen prof. voor je naam schrijven.

    Zouden we dat niet gewoon zo kunnen houden? En ervan uitgaan dat het nonsens is om te spreken in termen van “het is nu of nooit”, maar dat het binnen een paar jaar allemaal vanzelf wel in orde zal komen?  

  • Verhaaltje

    Ik werd er helemaal stil van. En dat ben ik nog altijd.

    Once upon a time a boy named Milan and his father lived together by the shore of a magic river.

    If you went up the river toward its source you grew younger the farther you went. If you went downriver you got older. If you went sideways down one of the many tributaries of the river, look out! You could turn into someone else entirely.

    Milan and his father traveled downriver in a small boat and he grew up into a man but when he saw how old his father had become he didn’t want to be a man anymore, he wanted to be a boy again. So they went back home and he grew young again and his father went back to normal too.

    When Milan told his mother she didn’t believe his story, she thought the magic river was just a river and she didn’t care where it came from or where it went or what happened to those who moved upon its waters.

    But it was true. He and his father both knew it was true, and that’s what counted.

    The end.

    En verhaaltje van Salman Rushdie voor zijn zoontje van een paar jaar. In Joseph Anton: A Memoir.  

  • Boeken gelezen in maart 2013

    Tiens, ik ben dat al een tijd vergeten doen, de boeken die ik gelezen heb oplijsten. Niet dat ik het niet meer bijhoud, maar ’t is wel elders, vandaar.

    Samengevat voor maart:

    1. The Man in the High Castle  [01/03]
      Philip K. Dick
      Penguin, oorspr. 1962, 272 blz.  
      ★★★★ ½
    2. Constellation Games  [08/03]
      Leonard Richardson
      Candlemark & Gleam, 2012, 480 blz.  
      ★★★★ ½
    3. Les Misérables, tome 1: Fantine  [10/03]
      Victor Hugo
      1862  
      ★★★★★
    4. The Mongoliad: Book Three (The Foreworld Saga)  [18/03]
      Neal Stephenson, Greg Bear, Mark Teppo, Nicole Galland, Erik Bear, Joseph Brassey, Cooper Moo
      47North, 2013, 716 blz.  
      ★★★
    5. Northland 1: Stone Spring  [20/03]
      Stephen Baxter
      Gollancz, 2010, 496 blz.  
      ★★★
    6. Get Jiro!  [21/03]
      Anthony Bourdain & Joel Rose (tekst) – Langdon Foss (beeld) – José Villarubia & Dave Stewart (kleur)
      Vertigo, 2012, 160 blz.  
      ★★
    7. My Friend Dahmer  [21/03]
      Derf (tekst en beeld)
      Derfcity, 2002, 28 blz.  
      ★★★★
    8. The Amazing Screw-on Head and Other Curious Objects  [21/03]
      Mike Mignola (en eventjes Katie Mignola, 7 jaar oud) (tekst en beeld) – Dave Stewart (kleur)
      Dark Horse, 2010, 104 blz.  
      ★★★★★
    9. The Suicide Forest  [22/03]
      El Torres (tekst) – Gabriel Hernandez (beeld)
      IDW, 2001, 106 blz.  
      ★★ ½
    10. Nova Vol. 5, 1-2  [23/03]
      Jeph Loeb (tekst) – Ed McGuinness (beeld) – Dexter Vines (inkt) – Marte Gracia (kleur)
      Marvel, april – mei 2013, 2 x 24 blz.  
      ★★★ ½
    11. Broken Pieces  [23/03]
      Mark Roslan (tekst) – Micah Kaneshiro (beeld)
      Aspen Comics, 2012, 144 blz.  
      ★★★ ½
    12. Wormwood, Gentleman Corpse 0-4: Birds, Bees, Blood & Beer  [23/03]
      Ben Templesmith (tekst en beeld)
      IDW Publishing, april – october 2006, 5 x 32 blz  
      ★★★★ ½
    13. Carbon Grey v1: Sisters at War  [24/03]
      Hoang Nguyen, Khari Evans, Paul Gardner, Mike Kennedy (tekst) – Hoang Nguyen, Khari Evans, Paul Gardner (beeld)
      Image Comics, maart- mei 2011, 3 x 24 blz.  
      ★★★
    14. Hazed  [24/03]
      Mark Sable (tekst) – Robbi Rodriguez (beeld) – Nick Filardi (grijswaarden)
      Image Comics, 2008, 170 blz.  
      ★ ½
    15. The Private Eye 01  [25/03]
      Brian K. Vaughan (tekst) – Marcos Martin (beeld) – Muntsa Vicente (kleur)
      Panel Syndicate, maart 2013, 32 blz.  
      ★★★ ½
    16. The Mirage: a novel  [28/03]
      Matt Ruff
      Harper Perennial, 2013, 414 blz.  
      ★★★★
    17. I, Partridge: We Need to Talk about Alan  [30/03]
      Alan Partridge [Steve Coogan, Armando Iannucci, Neil Gibbons, Rob Gibbons] (tekst) – Alan Partridge [Steve Coogan] (stem)
      HarperCollins (Harper Audio), 2011, 6u 56 min  
      ★★★
    Les Misérables  (deel een) en The Amazing Screw-on Head  (strip van de man van Hellboy en BPRD)  waren helemaal mijn ding,  Wormwood  (donkere horrorhumor) is uitstekend, net zoals  Constellation Games  (game reviews van games door aliens) en  The Man in the High Castle  (alternatieve geschiedenis waarin de Duitsers gewonnen waren).  

  • Sexism don’t real

    LinkedIn stuurt om de zoveel tijd eens een mail door, om te laten weten dat ze nog altijd een essentieel onderdeel van de wereld van 2013 zijn.  

    Zoals alle gelijkaardige mails is dat dan iets catchy, met net genoeg inhoud om de mensen benieuwd te maken, en zekerde voldoende doorklikmogelijkheden om meer te weten te komen op de website, zodat ze nog eens kunnen zeggen dat ook deze week X levende lichamen langs gekomen zijn, en dat ze dus een bereik hebben van Y op een totaal van Z, en koop toch vooral onze profielen c.q. advertentieruimte.  

    Afijn.  

    Daarnet zat deze in mijn maildoos:

    Screen Shot 2013 04 03 at 16 45 45

    Mij knie sprong constant in hitlergroet, van zoveel rolbevestiging!

    “See the must-have tool Richard Branson can’t work without”, belooft de titel. Ik heb al meteen ideeën van een specaal soort zakmes, of een custom notaboekje met ingebouwd astronautenpotlood, of thermisch ondergoed, of iets dergelijks.  

    Maar neen: de tool, het gereedschap dat Sir Richard absoluut nodig heeft om door zijn werkdag te geraken, onder het kopje “Things I Carry”, is zijn  assistente. De luchtaanhalingstekens zijn niet van de, euh, lucht — vooral dan met het fotootje erbij.  

    En dan is er nog Deepak Chopra, de omhooggevallen pretentie misschien, maar toch: token  niet-blanke man (tool: “licht- en geluidsmachine”, woooo). En Geni Whitehouse, blanke vrouw (tool: sacoche). En Betty Liu, token  niet-blanke vrouw (tools: telefoon, hoestmedikament, vlekverwijderende doekjes).

    Zucht.  

    Bijna  in orde nochtans, mooi 50/50 man/vrouw en 50/50 Europeesachtig/niet. Jammer van Branson’s gereedschap.  

  • Iain M. Banks

    Kak, kak, kak.  

    Nooit minder dan goed, en vaak meer dan uitstekend: mijn schap Iain (M.) Banksen staat vol fantastische boeken. Zijn Culture  is een visie van een universum waar ik van kon dromen — en toen ik zijn niet-science fiction ontdekte, was dat nog eens een openbaring erbij.

    Zijn volgende boek zal zijn laatste zijn. Binnen een paar maanden zal hij dood zijn:

    I am officially Very Poorly.

    After a couple of surgical procedures, I am gradually recovering from jaundice caused by a blocked bile duct, but that – it turns out – is the least of my problems.

    I first thought something might be wrong when I developed a sore back in late January, but put this down to the fact I’d started writing at the beginning of the month and so was crouched over a keyboard all day. When it hadn’t gone away by mid-February, I went to my GP, who spotted that I had jaundice. Blood tests, an ultrasound scan and then a CT scan revealed the full extent of the grisly truth by the start of March.

    I have cancer. It started in my gall bladder, has infected both lobes of my liver and probably also my pancreas and some lymph nodes, plus one tumour is massed around a group of major blood vessels in the same volume, effectively ruling out any chance of surgery to remove the tumours either in the short or long term.

    The bottom line, now, I’m afraid, is that as a late stage gall bladder cancer patient, I’m expected to live for ‘several months’ and it’s extremely unlikely I’ll live beyond a year. So it looks like my latest novel, The Quarry, will be my last.

    As a result, I’ve withdrawn from all planned public engagements and I’ve asked my partner Adele if she will do me the honour of becoming my widow (sorry – but we find ghoulish humour helps). By the time this goes out we’ll be married and on a short honeymoon. We intend to spend however much quality time I have left seeing friends and relations and visiting places that have meant a lot to us. Meanwhile my heroic publishers are doing all they can to bring the publication date of my new novel forward by as much as four months, to give me a better chance of being around when it hits the shelves.

    There is a possibility that it might be worth undergoing a course of chemotherapy to extend the amount of time available. However that is still something we’re balancing the pros and cons of, and anyway it is out of the question until my jaundice has further and significantly, reduced. Lastly, I’d like to add that from my GP onwards, the professionalism of the medics involved – and the speed with which the resources of the NHS in Scotland have been deployed – has been exemplary, and the standard of care deeply impressive. We’re all just sorry the outcome hasn’t been more cheerful.

    A website is being set up where friends, family and fans can leave messages for me and check on my progress. It should be up and running during this week and a link to it will be here on my official website as soon as it’s ready.

    Fuck kanker. Serieus, fuck.  

  • Marathons

    Ge zijt beter om televisieprogramma’s een beetje op te sparen, vind ik.

    Vorig weekend drie seizoenen Downtin Abbey bekeken, vanavond de laatste vier Is ’t nog vers en de eerste vier van Up (Seven Up, Seven Plus 7, 21 Up en 28 Up).

    Massamediaconsumptie met dank aan digicorder en interwebs.

  • Like to dislike

    Kijk, dit is zo één van die dingen waar ik lastig van kan lopen:

    Screen Shot 2013 04 01 at 09 58 41

    Gevolgd door de voorspelbare reacties van het voorspelbaar niveau — ene Leander De Baets brengt bij “ikke nie poepe, niemand nie poepe”, Bruno Janssen vindt “Léonard zijn ouders hadden beter ook celibatair geleefd, dan hadden wij van hem nooit last gehad”, Raf Daems brengt “dat da dan just die foto is van dat interview waarin hij vertelde dat hij die boomlange neger aan het ****** was in het stadspark” bij aan de discussie.

    Iedereen heeft recht op een opinie, zeker dat, maar is het echt zo moeilijk om het debat te voeren op het niveau dat het verdient?

    Vragen aan Léonard wat hij vindt over seks tussen homo’s is hetzelfde als tijdens een rechtszaak vragen aan een rechter wat hij vindt over kraken: ze hebben ongetwijfeld een persoonlijke opinie en mogelijke sympathieën, maar het antwoord zal voorspelbaar zijn.  

    Als er moet gediscussieerd worden over de officiële positie van de Kerk, dan zijn er voldoende documenten  om een interessante discussie mee te beginnen, en is het niet nodig om er een karikatuur van te maken.  

    Met een valse analogie: stel u voor dat de paus zou verbieden om op industriële schaal mensen te martelen. En dat de reactie daarop zou zijn: schandalig! de paus weigert te eisen dat marteltuigen ontsmet worden! Zo gaan er miljoenen mensen sterven van ontstekingen!

    De wereld is complex, en morele problemen zijn complex. Het gaat voor de Kerk om een afwegen van goed en kwaad. In verschillende gradaties: leven is heilig, maar het abortus kan om het leven van de moeder te beschermen; abortus mag eigenlijk niet, maar zou het niet méér kwaad teweegbrengen om legale abortus te bestrijden dan om het toe te laten?

    Condooms uitdelen in Afrika, om het simpel te stellen, is dan voor de Kerk misschien wel het equivalent van ontsmettingskits voor marteltuigen uitdelen.

    En voor u en mij is condooms verbieden (of niet aanraden) misschien wel een schandalige manier van handelen, en  realpolitik-gewijs zou de Kerk het beter toelaten, maar wat iedereen lijkt te vergeten, is dat het Christelijke geloof nog altijd leeft in een wereldbeeld waar dit  leven maar een klein onderdeel is van het geheel.

    Neen, ik ben het daar ook niet mee eens. Maar dat is wel de context waarin de discussie gevoerd wordt, alvast van de ene kant.